• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Wat is affiliate marketing? Een complete gids

Wat is affiliate marketing? Een complete gids

Wat is Affiliate Marketing

Laatst bewerkt: 16/12/2023

Gepubliceerd: 20/12/2023

Affiliate marketing is een proces waarbij uitgevers een commissie verdienen door middel van een affiliate link om een product of dienst van een andere verkoper of adverteerder te promoten. De affiliate partner ontvangt een vergoeding voor het leveren van een specifiek resultaat aan de verkoper of adverteerder.

Normaal gesproken is het resultaat een verkoop. Maar sommige affiliate marketing programma’s kunnen je belonen voor leads, gebruikers van een gratis proefperiode, klikken naar een website, of het downloaden van een app.

In dit artikel leggen we uit hoe je geld kan verdienen door zelf affiliate aanbiedingen te promoten of hoe je jouw business kan vergroten door affiliates jouw product te laten verkopen.

Hoe werkt Affiliate Marketing?

Affiliate programma’s werken door individuen (affiliates) in staat te stellen producten of diensten van een bedrijf te promoten en te verkopen in ruil voor commissie op elke verkoop. De affiliate verdient een commissie telkens wanneer iemand een aankoop doet via de unieke affiliate link die gekoppeld is aan hun aanbeveling.

Hier is hoe het in grote lijnen werkt:

  1. Een affiliate toont een advertentie of link voor Winkel Z op hun website, blog of sociaal netwerk.
  2. Een klant klikt op de unieke affiliate link.
  3. De klant doet een aankoop bij Winkel Z.
  4. Het affiliate netwerk registreert de transactie.
  5. De aankoop wordt bevestigd door Winkel Z.
  6. De affiliate ontvangt een commissie.

De commissiepercentages voor affiliate verkopen variëren afhankelijk van het bedrijf en het aanbod. Aan de onderkant verdien je ongeveer 5% van de verkoop, maar met sommige afspraken kan je tot wel 50% verdienen, meestal bij het promoten van een cursus of evenement. Sommige affiliate marketing programma’s bieden een vast tarief per verkoop in plaats van een percentage.

Soorten Affiliate Marketing

Affiliates hebben altijd een beetje mysterie om zich heen – je weet nooit of de persoon het product daadwerkelijk heeft gebruikt of dat ze het alleen maar promoten voor het geld. Beide gevallen komen nog steeds voor.

Het was pas in 2009 dat de bekende affiliate marketeer Pat Flynn de verschillende soorten affiliate marketeers onderverdeelde in drie groepen. Het begrijpen van deze soorten affiliate marketing kan je laten zien op welke verschillende manieren mensen geld verdienen online, ongeacht je morele kompas.

  1. Losgekoppelde affiliate marketing

Het eerste type affiliate marketing wordt “losgekoppeld” genoemd, of wanneer je geen autoriteit hebt in de niche van het product dat je adverteert. Dit houdt vaak in dat je pay-per-click (PPC) advertentiecampagnes uitvoert met de affiliate link en hoopt dat mensen erop klikken, het product kopen en commissie verdienen.

Losgekoppelde affiliate marketing is aantrekkelijk omdat je geen enkele inspanning hoeft te leveren. Affiliate marketing bedrijven zijn gebaseerd op reputatie en vertrouwen bij een doelgroep online. Sommige affiliate marketeers hebben niet de tijd of de wens om die relaties op te bouwen, dus dit type marketing is hun beste optie.

  1. Gerelateerde affiliate marketing

Gerelateerde affiliate marketing is het promoten van producten en diensten die je niet zelf gebruikt, maar die wel gerelateerd zijn aan jouw niche. Een affiliate marketeer in dit geval heeft een publiek, of het nu via bloggen, YouTube of een ander kanaal is. Een gerelateerde affiliate marketeer heeft ook invloed, waardoor ze een betrouwbare bron zijn voor het aanbevelen van producten, zelfs als ze deze nog nooit hebben gebruikt.

Hoewel gerelateerde affiliate marketing meer inkomsten kan genereren, loop je het risico om iets te promoten wat je nog nooit hebt geprobeerd. Het kan het slechtste product of de slechtste dienst ooit zijn, en je zou het zelfs niet weten. Slechts één slechte aanbeveling kan het vertrouwen van je publiek verliezen. Als je geen vertrouwen en transparantie hebt, zal het moeilijk zijn om een duurzaam affiliate marketing bedrijf op te bouwen.

  1. Betrokken affiliate marketing

In dit soort marketing gebruikt een affiliate marketeer zijn of haar invloed om producten en diensten te promoten waar volgers daadwerkelijk baat bij hebben, in plaats van te betalen voor klikken op een banneradvertentie. Het kost meer tijd om deze geloofwaardigheid op te bouwen bij een publiek, maar het is noodzakelijk voor het opbouwen van een duurzaam bedrijf.

Betrokken affiliate marketing is de enige echte manier om een vertrouwde bron te worden over welk onderwerp dan ook.

Voor- en nadelen van Affiliate Marketing

Ja, affiliate marketing is de moeite waard gezien de groeiende populariteit. Statista schat dat de affiliate marketing industrie in 2022 $8,2 miljard waard was, een stijging van $5,4 miljard in 2017. Het is ook een onderneming met weinig tot geen kosten waar je enorm veel winst mee kunt maken. Maar voordat je begint, moet je de voor- en nadelen van het betreden van de wereld van affiliate marketing overwegen.

Voordelen

Hoewel groei in de branche een goede indicatie is van succes, kiezen ondernemers ook voor deze vorm van marketing om een paar andere redenen.

  1. Makkelijk uit te voeren

Jouw kant van de vergelijking houdt zich simpelweg bezig met de digitale marketing kant van het bouwen en verkopen van een product. Je hoeft je geen zorgen te maken over de moeilijkere taken, zoals het ontwikkelen, ondersteunen of leveren van het aanbod.

  1. Lage risico’s

Omdat er geen kosten zijn verbonden aan het deelnemen aan affiliate programma’s, kan je beginnen met geld verdienen met een bestaand affiliate product of dienst zonder enige investering vooraf. Affiliate marketing kan ook een relatief passief inkomen genereren via commissie – de ideale manier om geld te verdienen. Hoewel je in het begin tijd moet investeren in het creëren van verkeersbronnen, kan je affiliate link blijven zorgen voor een gestage inkomstenstroom op de achtergrond.

  1. Gemakkelijk op te schalen

Succesvolle affiliate marketing biedt de mogelijkheid om je inkomsten aanzienlijk te vergroten zonder extra hulp in te schakelen. Je kunt nieuwe producten introduceren aan je huidige publiek en campagnes opzetten voor aanvullende producten terwijl je bestaande werk nog steeds affiliate inkomsten genereert op de achtergrond.

Voordat je te enthousiast wordt, weet dat geweldige affiliate marketing gebaseerd is op vertrouwen. Hoewel er schijnbaar een oneindig aantal producten of diensten is om te promoten, is het het beste om alleen die producten te benadrukken die je persoonlijk gebruikt of zou aanbevelen. Zelfs als een product je interesseert of past bij een bestaande hobby, kost het veel werk om een geweldige affiliate marketeer voor dat product te worden.

Nadelen

Affiliate marketing heeft ook een paar nadelen in vergelijking met andere soorten marketingcampagnes. Voordat je begint, laten we eens kijken naar een paar uitdagingen die je zult tegenkomen op je reis naar succes in affiliate marketing.

  1. Geduld is vereist

Affiliate marketing is geen snel-rijk-worden-schema. Het kost tijd en geduld om een publiek op te bouwen en invloed te krijgen.

Je zult verschillende kanalen willen testen om te zien welke het beste aansluiten bij je publiek. Onderzoek de meest relevante en betrouwbare producten om te promoten. Besteed tijd aan bloggen, het publiceren van gratis content op sociale media, het organiseren van virtuele evenementen en het doen van andere lead-genererende activiteiten op je marketingkanalen.

  1. Commissie gebaseerd

Er is geen baas die je wekelijks een salaris geeft als affiliate marketeer. Affiliate programma’s werken op basis van commissie, of je nu betaald wordt per lead, klik of verkoop.

Bedrijven gebruiken een tijdelijke browsercookie om de acties van mensen te volgen vanuit jouw content. Wanneer een gewenste actie wordt ondernomen door iemand, ontvang je de vergoeding.

  1. Geen controle over het programma

Affiliates moeten zich houden aan de regels die een bedrijf heeft gesteld voor hun programma. Je moet hun richtlijnen volgen voor wat je zegt en hoe je hun product of dienst presenteert. Concurrenten moeten zich aan dezelfde aanbevelingen houden, dus je moet creatief zijn om je te onderscheiden van de massa.

Hoe verdienen affiliates geld?

Het inkomen uit affiliate marketing varieert sterk. Er zijn affiliate marketeers die slechts enkele honderden dollars per maand verdienen en anderen die zes cijfers per jaar verdienen. Hoe groter je publiek, hoe meer geld je kunt verdienen als affiliate marketeer.

Wanneer je een affiliate programma kiest om te promoten, zul je merken dat er verschillende betalingsmodellen zijn. Bedrijven noemen het ook wel een prijsmodel, uitbetalingsmodel, conversietype of een andere variatie.

Ongeacht de naam, het betalingsmodel vertelt je voor welke doelen je betaald zult worden. Als je een softwareproduct promoot, kan de actie een aanmelding voor een gratis proefperiode zijn. Voor een affiliate marketeer die fysieke producten promoot, zal het doel waarschijnlijk een aankoop zijn.

Veel programma’s werken met toewijzing van de laatste klik, wat betekent dat de affiliate die de laatste klik krijgt vóór de aankoop 100% krediet krijgt. Dit verandert echter, omdat programma’s hun toewijzingsmodellen en rapportage verbeteren. Bijvoorbeeld, je kunt gelijke krediet krijgen voor een verkoop als er meerdere affiliates zijn in de conversiefunnel van een koper.

5 manieren waarop affiliates betaald worden zijn:

  1. Betaling per verkoop, waarbij je een commissie verdient voor elke verkoop die je maakt. Dit is een veelvoorkomend uitbetalingsmodel voor e-commerce aanbiedingen.
  2. Betaling per actie, wat je een commissie oplevert voor een specifieke actie. Veel affiliate programma’s maken gebruik van dit uitbetalingsmodel omdat het breed toepasbaar is op verschillende aanbiedingen: een nieuwsbriefaanmelding, een klik, contactaanvraag, formulierinzending, enz.
  3. Betaling per installatie, waarbij je betaald wordt voor elke installatie die wordt gegenereerd vanuit jouw websiteverkeer. Het doel van je content zou zijn om mobiele apps en software te promoten zodat mensen ze downloaden of installeren.
  4. Betaling per lead, wat je betaalt voor elke keer dat iemand zich ergens voor aanmeldt. Het is een populaire uitbetalingsmethode omdat bedrijven het gebruiken voor sweepstakes, leadgeneratie en andere soorten aanbiedingen. Kosten per lead aanbiedingen zijn populair bij beginners omdat het gemakkelijker is om leads te genereren dan om producten aan een publiek te verkopen.
  5. Betaling per klik, een zeldzaam uitbetalingsysteem waarbij je commissie verdient bij elke klik op je affiliate link. Betaling per klik programma’s worden gebruikt door grote handelaren met als doel het vergroten van de naamsbekendheid. Klanten hoeven zich niet aan te melden of iets te kopen, ze hoeven alleen maar de website van de handelaar te bezoeken.

Hoeveel je verdient, hangt af van je affiliate niche. Bijvoorbeeld, onderzoek uitgevoerd door Shopify in 2021* wees uit dat het hoogste gemiddelde commissiepercentage ($70.99) was voor zakelijke programma’s, terwijl boeken, media en kleding categorieën net iets meer dan $6 per commissie verdienden. Het hoogste gemiddelde commissiebedrag dat we vonden was ongeveer $289.06 per verkoop.

Hoe vind je affiliate programma’s?

Als je je afvraagt hoe je je eerste stappen kunt zetten in affiliate marketing, heb je een paar opties. Niet elk bedrijf biedt affiliate programma’s aan – sommige bedrijven beheren hun eigen affiliate programma’s, terwijl anderen een affiliate netwerk gebruiken.

Een eenvoudige manier om affiliate programma’s te vinden is door een affiliate marktplaats of platform te bezoeken. Blader door jouw niche om top presterende affiliate platforms te vinden. Hier zijn er een paar populaire voor België & Nederland:

  • AffiliateFuture
  • Admitad
  • ClickBank
  • vCommission
  • ShareASale

Een andere optie is om de websites van de producten en diensten die je gebruikt en leuk vindt te bezoeken, om te zien of ze een affiliate programma hebben. Merken zoals Juicy Chemistry, die organische huidverzorgingsproducten verkopen, hebben hun eigen affiliate programma’s draaien. Dus als je een gebruiker bent van hun producten of kennis hebt van huidverzorging in het algemeen, zou deze affiliate mogelijkheid goed bij je passen.

Je kunt ook een meer directe aanpak volgen. Neem contact op met de eigenaar van een geweldig product dat je tegenkomt en kijk of ze een affiliate marketing programma aanbieden. Als ze dat niet doen, zijn ze misschien blij om een regeling met je te treffen, zoals het geven van een unieke kortingscode om te delen met je volgers. De beste deals worden vaak gevonden wanneer je de eerste bent die informeert en een relevant distributiekanaal heeft, zoals het benaderen van de verkoper van een nieuw fitnessproduct als je een blogger bent op het gebied van gezondheid en welzijn.

Affiliate marketing programma’s hebben algemene voorwaarden die je moet volgen, dus lees de kleine lettertjes zorgvuldig door. Bijvoorbeeld, je link zal meestal een cookie hebben met een bepaalde tijdsduur, en sommige programma’s staan je niet toe om pay-per-click advertenties te kopen met behulp van de naam van het product of het bedrijf.

Bij het kiezen van je eerste affiliate programma moet je letten op een aantal belangrijke criteria. Het product of de dienst die je promoot moet aansluiten bij je publiek, of het publiek dat je hoopt op te bouwen. Vraag jezelf af, is het iets wat jouw doelgroep waardevol zou vinden? Past het bij jouw expertisegebied?

Een foodblogger zou bijvoorbeeld geen beautyproducten promoten. Een breed scala aan andere producten zou meer zin hebben, zoals kookgerei, maaltijdboxen, gourmet ingrediënten, of zelfs schorten.

Denk ook na of het product of de dienst die je promoot past bij het platform waarop je het promoot. Home decor en kleding zijn bijvoorbeeld goed geschikt voor beeldrijke platforms zoals Instagram.

Als je echter aankopen promoot die een diepgaande beoordeling vereisen, zoals software, zou je recensie beter converteren op platforms met langere vorm content, zoals een blog of YouTube.

Welke platforms te gebruiken voor affiliate marketing?

Er zijn verschillende platforms om geld te verdienen met affiliate marketing, hier zijn er een aantal:

  • Je eigen website of blog
  • Instagram
  • YouTube
  • Twitter
  • Threads
  • Facebook
  • TikTok
  • LinkedIn
  • Reddit
  • E-mail

Hoewel elk platform kan worden gebruikt om je affiliate marketing links of codes te delen, is het nuttig om te bepalen welke platforms het gemakkelijkst zijn om je grootste publiek te bereiken met ongecompromitteerd vertrouwen, en waar ze het meest waarschijnlijk de producten zullen kopen die je promoot.

Bijvoorbeeld, als je goed kunt schrijven en een publiek hebt dat nieuwsbrieven zoekt, kunnen e-mail en je eigen blog het beste voor je werken. Zakelijke producten kunnen het beste gepromoot worden op LinkedIn. Als je veel volgers hebt op Instagram, is dat de beste plek om te beginnen. Er is echter geen reden om je te beperken tot één enkel platform.

Tips om je affiliate aanbieding te promoten

Zoals eerder vermeld, kan het inkomen uit affiliate marketing uiteindelijk veranderen in een vorm van passief inkomen, maar je moet nog steeds wat zwaar werk verrichten aan het begin. Het succes van je programma hangt af van de kwaliteit van je aanbeveling.

Om een overtuigende aanbeveling te maken, is het het beste om persoonlijk te worden. Deel je ervaring in je blog, sociale media post of video. Als je een persoonlijke recensie schrijft, geef dan een eerlijke mening op basis van je ervaring met en kennis van het product. Hoe opener je bent, hoe authentieker je zult zijn.

Dat alleen is echter niet genoeg. Houd rekening met de volgende tips bij het promoten van je affiliate aanbieding.

Bouw vertrouwen op

Mensen zullen zich comfortabeler voelen om je advies op te volgen als ze het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen. Vertrouwen is een sleutelfactor in je affiliate marketing inspanningen, omdat mensen genoeg vertrouwen in je moeten hebben om actie te ondernemen op je aanbevelingen. Het niveau van vertrouwen dat je nodig hebt om affiliate verkopen te realiseren, hangt af van je branche en de producten die je aanbeveelt – bijvoorbeeld, het kost meer vertrouwen om een effectieve affiliate te zijn voor een INR 3.000 cursus, dan voor een t-shirt dat een paar honderd roepies kost.

Het opbouwen van vertrouwen is echter iets dat in de loop van de tijd gebeurt. Dus als je nieuw bent in het creëren van content voor affiliate marketing, verwacht dan geen succes op korte termijn. En nog belangrijker, wees niet ontmoedigd of ongeduldig met je project om affiliate marketing voor je te laten werken. Geduld, doorzettingsvermogen en consistentie zijn je bondgenoten bij het opbouwen van vertrouwen.

Praat met een productexpert

Een optie die je kunt verkennen wat betreft je content is het interviewen van anderen die het product of de dienst gebruiken, of zelfs het interviewen van de persoon die het maakt of verkoopt. Een authentieke ervaring van een gebruiker van een product en de expertise van een productexpert voegen beiden gewicht toe aan je aanbevelingen.

Dit kan je aanbeveling meer diepgang geven, waardoor je publiek een verhaal te horen krijgt. En als het goed gedaan is, zullen ze steeds vaker je content opzoeken om nieuwe producten te ontdekken of erover te leren.

Maak een product tutorial

Hoewel het succes van je affiliate marketing afhangt van de algehele omvang van je volgers, is een andere manier om verkeer te genereren dat beter converteert, het bieden van een tutorial over het aanbod. Mensen voeren vaak “hoe” zoekopdrachten uit op Google, zoals “hoe geld te besparen voor college” of “hoe een wasruimte in te richten”. Als je een tutorial aanbiedt die het probleem van een zoeker oplost en duidelijk de waarde van het product laat zien, zullen je aanbevelingen meer zin hebben in de context en zul je de klant een sterkere prikkel geven om het product te kopen dat je aanbeveelt.

Zoek relevante zoektermen

Als je een aanbieding promoot via een blogpost of YouTube, onderzoek dan welke zoekwoorden iemand zou gebruiken in een zoekmachine om een antwoord te vinden op een gerelateerd probleem. Google Ads Keyword Planner is een handige tool die kan helpen bij het identificeren en richten van de juiste zoekwoorden en zinnen. (Het is gratis te gebruiken, maar je moet een account aanmaken.)

Denk na over je invalshoek

Afhankelijk van je aanbod, bedenk hoeveel energie je moet steken in instructie- of tutorialcontent, wat vaak een natuurlijke lead-in is voor iemand die een product zelf probeert. Je kunt bijvoorbeeld een video opnemen van jezelf die een fysiek product gebruikt en er het meeste uithaalt, of de voordelen van een digitaal product, zoals software, laat zien. Het helpt het publiek om een ​​kijkje te krijgen in de bruikbaarheid van het product voordat ze een aankoop doen.

Unboxing posts zijn populair, dus als je het product per post ontvangt, documenteer dan je ervaring bij het uitpakken ervan.

Stel je distributiestrategie in

Nadat je je promotiecontent hebt gemaakt, deel je deze op je website of sociale mediaplatforms om netwerkeffecten hun werk te laten doen.

Gelijkaardige blogs
Bepaal je eigen koers
en versnel je groei

Bepaal zelf hoe je wil samenwerken.
Geen one-size-fits-all.