Op 13 maart werden in ons land de eerste zware maatregelen getroffen om het Coronavirus tegen te gaan. Voor veel lokale handelaars betekende dit een tijdelijke sluiting. Toch biedt deze crisis ook tal van kansen, denk maar aan de groeiende verkoop via webshops. Deze periode leert ons dat ook lokale handelaars kunnen profiteren van het gebruik van een online shop. De spelers die in het verleden reeds investeerden, profiteren daar nu van.
Vlees in the box
Een van die lokale spelers is GMG Versmarkt in Sint-Truiden, het is een lokale slagerij die al meer dan 45 jaar actief is. Ze bereidt kwaliteitsvlees voor particulieren, restaurants en bedrijven. Om haar klanten nog beter te kunnen bedienen, liet ze enkele jaren geleden een webshop ontwikkelen. En zo ontstond Vlees in the box, de webshop vind je hier.
Online strategie
Eind vorig jaar werkte Growpirate een online strategie uit om meer sales op korte termijn te realiseren. Daarnaast was het ook de bedoeling om nieuwe klanten aan te trekken ver buiten de regio en zelfs over de landgrenzen heen. Ambitieus hé voor een lokale slagerij? Die ambitie was echter niet onoverkomelijk aangezien bepaalde markten al veel verder stonden op het vlak van online vlees bestellen. Het was dan ook een doordachte strategische keuze.
Google Adwords
Door middel van E-commerce tracking konden we de ROIROI staat voor Return On Investment en is een berekening die... Meer van Google Adwords campagnes perfect in kaart brengen. We konden het aantal gemiddelde transacties per week verhogen van gemiddeld 100 naar 150. Voornamelijk in Nederland werd er een sterke groei gerealiseerd. Die periode zorgde ervoor dat we Google Adwords advertenties konden optimaliseren én dat was nodig. Zo bleek toen we plots ons gedrag moesten aanpassen om het Coronavirus het hoofd te bieden. Online werd belangrijker dan ooit.
Hoe het Coronavirus kansen biedt
Na de zware maatregelen op 13 maart veranderde het gedrag van de consument, het online zoekvolume naar relevante keywords nam exponentieel toe. Het aantal wekelijkse transacties steeg maar liefst naar een gemiddelde van 450 per week. Zonder ook maar iets te wijzigen aan het marketingbudget. Je zou dus denken dat het ging om een verschuiving van offline verkoop naar online sales, maar dat bleek niet het geval. Zo bleef de offline winkel gewoon open én vond het grootste gedeelte van de online transacties plaats (ver) buiten Sint-Truiden. Meer dan 93% van de transacties gebeurde in steden als Turnhout, Zottegem, Oostende. Het ging hierbij dus niet om klanten die normaal offline zouden kopen.
Wil je graag meer weten over onze aanpak om de online transacties van Vlees in the box te verhogen? Lees dan hier de volledige case.
