Als een van de meest gekende CRM’s op de markt, is HubSpot een van de meest populaire oplossingen voor startups en snelgroeiende bedrijven.
Functionaliteiten
Ik heb meermaals met HubSpot gewerkt, en de mogelijkheden van dit platform zijn eindeloos als je weet wat er mogelijk is. Natuurlijk groeide HubSpot echt dankzij hun gratis CRM-aanbod (dat als basis best goed is). Voor meer geavanceerde functies, afhankelijk van je behoeften, kun je upgraden naar de Marketing Hub, Sales Hub, Operations Hub, CMS Hub of Service Hub.
HubSpot is voor veel bedrijven een hele goede eerste optie (een vaste waarde), maar als je heel ver wil gaan met bv. marketing automation dan zijn er ook tools die meer gespecialiseerd zijn voor bepaalde industrieën. De CRM van HubSpot is vooral goed als je een salesgedreven bedrijf hebt waarbij er een fysieke persoon nodig is om de sale te “closen”. Indien dit niet het geval is, geleden er andere regels dan de klassieke HubSpot sales cyclus met MQL, SQL, etc. . Zo zijn er tools die specifiek voor SaaS-bedrijven, bedrijven met online cursussen of voor E-commerce meer geschikt zijn dan de CRM van HubSpot.
Naast de CRM zit de Marketing Hub boordevol met tools voor marketingautomatisering die je van een CRM verwacht. Genereer verkeer en leads naar je landingspagina’s (die je binnen het platform kunt maken), voeg formulieren toe om leads te genereren en stel geautomatiseerde e-mailreeksen in voor nurturing. Naast het bewapenen van jezelf voor leadgeneratie, kun je de functies van de blog CMS gebruiken, een native live chat-plugin toevoegen en verbinding maken met de Facebook Ads Pixel, LinkedIn en Google Ads tracking voor betere analyse en remarketing.
Voor het “closen” van leads en nurturing op de lange termijn kun je heel wat automations instellen, plus regels voor lead- en contactbeheer en workflows. Een ding dat ik echt leuk vind aan Hubspot is de UX, het is een toegankelijke tool voor iedereen.