• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Online marketing strategie bepalen: ultieme gids

Online marketing strategie bepalen: ultieme gids

Online marketing strategie bepalen

Laatst bewerkt: 05/01/2024

Gepubliceerd: 27/12/2023

Een effectieve online marketing strategie bepalen is essentieel voor het succes van jouw bedrijf. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je op een pragmatische manier een online strategie kan bepalen.

Zelf heb ik een uniek stappenplan ontwikkelt dat iedereen kan volgen, of je nu weinig of geen bedrijfskennis hebt. Dit systeem kan elke ondernemer of marketer helpen om een heldere marketing strategie te gaan bouwen met ijzersterke fundamenten.

Het framework heb ik het Bermuda-framework genoemd, als referentie naar de Pirate Funnel (en dus ook naar Growpirate).

Wat is het Bermuda framework?

Het Bermuda framework van Growpirate is een effectieve methode om je online groeistrategie te bepalen. Het is een denkbeeldige piramide die uit 3 pijlers bestaat: Analyze, Strategize en Grow.

Je kan dit zien als een soort piramide bestaande uit een aantal bouwstenen. De bouwstenen onderaan vormen de fundamenten van je online marketing strategie.

Ik zie maar al te vaak dat ondernemers te snel van start willen gaan met het bovenste gedeelte van de piramide, zoals:

  • Accounts aanmaken op de hipste social media kanalen
  • De nieuwe marketing tools implementeren
  • Tactieken kopiëren van andere bedrijven

Maar vaak weten ze niet of dit effectief wel the way to go is voor hun onderneming.

Door het Bermuda framewok te volgen voor het bepalen van je online strategie vermijd je dat je tijd & resources gaat verspillen aan kanalen, tools, tactieken en zelfs het aanleren van specifieke skills.

Je leert bepalen wat voor jou kan werken en zo kan je heel gericht groeien.

Analyze

In de eerste fase, Analyze, ga je je bedrijf, markt en concurrenten obsessief analyseren. Dit betekent dat je grondig onderzoek doet naar de interne en externe factoren die van invloed zijn op je bedrijf. Je kijkt naar de sterke en zwakke punten van je bedrijf, de kansen en bedreigingen in de markt en je concurrenten. Door deze analyse krijg je een duidelijk beeld van waar je staat en welke mogelijkheden er zijn voor groei.

Strategize

Vervolgens ga je in Strategize-fase écht de fundamenten leggen voor de groeistrategie van je bedrijf. Je bekijkt of je je business model kan innoveren voor meer groei. Je bakent je target doelgroep af en kiest je mogelijke positionering in de markt. Uiteraard denk je na over je specifieke doelen op korte & lange termijn.

Grow

In de laatste fase, Grow, ga je aan de slag met het ontwikkelen funnels en growth loops. Daarnaast bouw je een proces om groei-experimenten te verzinnen en je online marketing strategie aan het werk te zetten. Dit betekent dat je een “systeem” opzet om continu nieuwe ideeën te bedenken en te testen om te zien wat wel en niet werkt. Je gebruikt data en feedback om je tactieken bij te sturen en te optimaliseren. Door deze iteratieve aanpak kun je stap voor stap je online groei realiseren.

Analyze #1 – Je bedrijfsmodel analyseren

Om een effectieve online marketing strategie te ontwikkelen, is het belangrijk om je bedrijfsmodel goed te begrijpen. De beste manier om dat te doen is door het te visualiseren met het Business Model Canvas. Zo kan je je bedrijf letterlijk van bovenaf bekijken om sterktes & zwaktes te spotten.

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een visueel hulpmiddel dat ondernemers en bedrijven helpt om hun bedrijfsmodel te analyseren en te ontwikkelen. Het bestaat uit negen bouwstenen die samen een holistisch beeld geven van het bedrijf. Dit model biedt een overzicht van de belangrijkste elementen van je bedrijf, zoals je waardepropositie, klantsegmenten, kanalen, klantrelaties en inkomstenstromen, maar ook partners, belangrijke resources, je key activiteiten en kostenstructuur.

Door al deze aspecten in kaart te brengen, kun je een beter begrip krijgen van hoe je bedrijf werkt en welke stappen je kunt nemen om het te verbeteren. Het Business Model Canvas is een flexibel en aanpasbaar instrument dat kan worden gebruikt door startups, scale-ups en gevestigde bedrijven in verschillende sectoren.

Business Model Canvas door Strategyzer.

Je bedrijfsmodel visualiseren & communiceren

Het Business Model Canvas helpt ondernemers om hun bedrijfsmodel te visualiseren, te communiceren en te testen, en biedt een gemeenschappelijke taal en structuur voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het nemen van strategische beslissingen. Het is een krachtig instrument dat kan helpen bij het identificeren van kansen, het begrijpen van klantbehoeften en het ontwerpen van waardeproposities die aansluiten bij de marktvraag.

Business Model Canvas van Strategyzer

Het Business Model Canvas kan ook worden gebruikt om bestaande bedrijfsmodellen te evalueren en te innoveren, en om de impact van veranderingen in de markt en de concurrentie te begrijpen. Kortom, het Business Model Canvas is een waardevol instrument voor ondernemers en bedrijven die hun bedrijfsmodel willen analyseren, ontwikkelen en verbeteren, en die op zoek zijn naar een gestructureerde aanpak om hun strategie vorm te geven en te implementeren.

Vul het Business Model Canvas van Strategyzer in voor jezelf. Of gebruik de Miro template van het Business Model Canvas. Probeer nog geen “optimalisaties” te doen, maar vul eerlijk in hoe je business model in elkaar zit.

Nu je een duidelijk beeld hebt op hoe je huidige bedrijfsmodel in elkaar zit, gaan we beter begrijpen hoe potentiële klanten momenteel klant worden. En vooral willen we begrijpen welke stappen daar momenteel tussen zitten 😉

Analyze #2 – Je huidige klantreis analyseren

Een grondige analyse van je hudiige klantreis of customer journey is cruciaal bij het bepalen van je online marketing strategie. Hierbij is het belangrijk om te begrijpen hoe je potentiële klanten zich gedragen en welke stappen ze doorlopen voordat ze overgaan tot aankoop. Tools als Google Analytics, je CRM, e-mailmarketingsoftware en je huidige marketingkanalen kunnen je hierbij helpen.

Denk daarbij na over de intentie van je potentiële klant in elke fase. Door inzicht te krijgen in de behoeften, problemen en motivaties van je klanten gedurende elke fase van de klantreis, kan je nadien gerichte acties ondernemen die afgestemd zijn op hun specifieke behoeften.

Emoties & frustraties

Denk ook na over de emoties en mogelijke frustraties van je doelgroep in elke fase. Dat kan je op verschillende niveau’s doen.

Enkele voorbeelden van frustraties:

  • Je doelgroep vindt het moeilijk hoe hij / zij producten of diensten kan vergelijken met anderen
  • Via je Instagram-kanaal is het niet duidelijk hoe klanten je website kunnen vinden
  • Potentiële klanten moeten 15 formuliervelden op je website invullen om met je in contact te komen

Customer Journey templates in Miro

Miro is een handige tool die je kan gebruiken om je huidige customer journey uit te tekenen. Miro heeft verschillende templates specifiek hiervoor. Het is belangrijk om die customer journey visueel uit te tekenen zodat je helder hebt wat de verschillende touchpoints & stappen zijn.

Customer Journey Map in Miro uitgelegd

Door deze grondige analyse en visuele weergave van je klantreis kan je later gaan identificeren wat er beter kan. Dit gaan we nu echter nog niet doen.

Persoonlijk vind ik dit bijvoorbeeld een goede Customer Journey template van Miro

Analyze #3 – Je tools & tactieken

We hebben nu een beter begrip van hoe jouw businessmodel werkt en we zien ook hoe potentiële klanten momenteel bij jou terechtkomen.

Het is nu tijd om een gedetailleerde lijst te maken van de tools en marketingtactieken die je gebruikt om tot dit resultaat te komen. Dit omvat het identificeren van de specifieke tools die je momenteel inzet voor groei, zoals e-mailmarketingsoftware, SEO-tools en of affiliates / partners.

Waarom is dit belangrijk? Wel, het marketinglandschap anno 2024 is zó groot dat het onmogelijk is om al je tijd & energie aan alle tactieken & tools te besteden. Later zullen we heel gericht beslissen wat we precies gaan doen en, nog belangrijker, wat we niet gaan doen.

Door een overzicht te hebben van je huidige tools en tactieken, kunnen we nadien bepalen welke aanpassingen er nodig zijn en welke nieuwe tools je kan toevoegen om je online marketingstrategie verder te versterken. Het is belangrijk om te weten welke tools je al gebruikt, zodat je gericht kunt kijken naar mogelijke verbeteringen. Maar ook dit is voor later.

Een visualisatie van alle marketing tools & tactieken:

Maak voor nu een oplijsting in Excel of Google Sheets van alle tools & tactieken die je momenteel gebruikt.

Analyze #4 – De markt in kaart

Een van de grootste redenen waarom startups falen is omdat ze een product of dienst op de markt brengen waar de markt niet op zit te wachten. Dit kan leiden tot een gebrek aan interesse en uiteindelijk tot het mislukken van de onderneming. Om dit te voorkomen, is het essentieel om een grondige analyse uit te voeren om te bepalen of er vraag is naar je product of dienst.

Het begrijpen van de markt waarin je opereert is van cruciaal belang bij het ontwikkelen van een effectieve online marketing strategie.

Gelukkig zijn er verschillende frameworks en tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het uitvoeren van marktonderzoek. Een paar van mijn persoonlijke favorieten zijn:

  • Het in kaart brengen van je TAM (Total Addressable Market), SAM (Serviceable Available Market) en SOM (Serviceable Obtainable Market). Dit geeft je inzicht in de potentiële omvang van je markt en hoeveel daarvan je kunt bereiken.
  • Porter’s 5 forces model om de concurrentiekrachten in de markt te analyseren en te begrijpen hoe je jezelf kunt positioneren.
  • SWOT-analyse om de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen in kaart te brengen.
  • Analyse van de vraag via zoekwoordanalyse tools als Google Trends, Keyword Planner of betalende tools als Ubersuggest, Semrush, Ahrefs, Moz. Hiermee kan je trends en zoekvolumes in kaart brengen om te zien of er interesse is in jouw product of dienst.

Video met uitleg over TAM, SAM, SOM.
Porter’s Five Forces uitgelegd door The Explainer.

Door deze frameworks en tools te gebruiken, kun je een diepgaand begrip ontwikkelen van de markt waarin je opereert en een solide basis leggen voor je online marketing strategie.

Tip: ga pragmatisch aan de slag en niet meteen alle analyses uitvoeren. Over-analyseren is nergens goed voor. Bekijk wat mogelijks interessant is in functie van je business model.

Analyze #5 – Doelgroeponderzoek

Doelgroeponderzoek is een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie. Het helpt je om onder andere inzicht te krijgen in de behoeften, uitdagingen en het koopgedrag van je doelgroep.

Door doelgroeponderzoek kun je ontdekken wat de behoeften en uitdagingen zijn van je persona’s. Dit stelt je in staat om producten of diensten te ontwikkelen die hierop inspelen en waarde bieden aan je doelgroep.

Het helpt je ook inzicht te krijgen in het koopgedrag van je doelgroep. Je kunt ontdekken waar ze hun informatie vinden, welke kanalen ze gebruiken om producten of diensten te kopen, en wat hen motiveert om een aankoop te doen.

De beste manier om je doelgroep beter te leren kennen, is door met hen aan tafel te gaan zitten en hen een aantal gerichte vragen te stellen.

Interviewvragen voor doelgroeponderzoek

Om je doelgroep beter te begrijpen kan je een aantal van je klanten interviewen. Dat kan gewoon fysiek maar ook via video call of telefonisch. Stel vragen als:

  1. Wat zijn de belangrijkste problemen of uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd in relatie tot [specifieke behoefte of taak]?
  2. Hoe zou je willen dat [specifieke behoefte of taak] op een ideale manier wordt vervuld?
  3. Welke aspecten van een product of dienst zijn voor jou het belangrijkst bij het oplossen van [specifieke behoefte of taak]?
  4. Welke alternatieve oplossingen of concurrenten overweeg je momenteel?
  5. Welke voordelen of waarde zou je verwachten van een product of dienst dat [specifieke behoefte of taak] op een optimale manier vervult?
  6. Welke prijs ben je bereid te betalen voor een product of dienst dat aan jouw behoeften voldoet?
  7. Wat zijn de belangrijkste factoren die je overtuigen om een product of dienst te kopen?

Analyze #6 – Concurrentieonderzoek

Het is van cruciaal belang om je concurrenten grondig te analyseren om een concurrentievoordeel te behalen. Begin met het identificeren van zowel directe als indirecte concurrenten in jouw branche. Vervolgens is het essentieel om een aantal zaken in kaart te brengen.

Wie zijn je concurrenten?

Begin met het identificeren van je concurrenten. Maak een onderscheid tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten bieden dezelfde producten of diensten aan als jij, stel dat je een personal (fitness) coach bent, dan zijn dit dus personal coaches in jou regio.

Indirecte concurrenten daarentegen verkopen andere producten of diensten, maar spelen in op dezelfde behoeften van klanten. Neem bijvoorbeeld een Basic-Fit in jouw buurt of influencers die fitness-oefeningen delen. Denk na over wie directe & indirecte concurrneten zijn en maak een selectie van je meest “geduchte” concurrenten.

Tip: maak dit niet té complex. Ga niet meer dan 7 concurrenten kiezen. Diversifieer tussen direct & indirecte concurrenten en kies je meest “geduchte” concurrenten als het er veel zijn.

Wat wil je weten over je concurrenten?

Als je weet wie je directe & indirecte concurrenten zijn, ga dan een aantal zaken na over hen. Dit kan onderstaande zijn:

  • Waar zitten je concurrenten? (vooral relevant als je een lokale ondernemer bent met een fysieke “winkel”)
  • Welke producten of diensten verkopen je concurrenten nog?
  • Welke doelgroepen targeten je concurrenten?
  • Kan je erachter komen hoeveel klanten ze al hebben?
  • Breng de prijzen van concurrenten in kaart (Kan je die niet vinden op de websites? Vraag dan – eventueel via een vriend – een offerte op)
  • Wat weet je over de kwaliteit van hun dienstverlening?
  • Wat zijn andere USP’s (unique selling points) van hun dienstverlening?
  • Wat is hun naamsbekendheid? En hoe maken ze reclame? Via social media, commercials of folders?

Competitieve factoren in kaart brengen

Niet alles is even relevant voor elk soort bedrijf. Ben je de eigenaar van een sneakershop? Dan zijn sneakershops in de buurt belangrijk (locatie dus). Als je een Saas-platform bent, is locatie van concurrenten dan weer irrelevant & zijn de functionaliteiten van het platform belangrijk. Heb je een webshop? Dan zijn UX, levertermijnen & gratis verzending bijvoorbeeld belangrijke parameters.

Factoren die je in bijna elke industrie moet onderzoeken zijn prijs & kwaliteit. Denk daarna vooral zelf na welke competitieve factoren of USP’s belangrijk zijn om in kaart te brengen in jouw markt of sector.

Tip 1: zoek verder dan de websites van je concurrenten. Zoek bijvoorbeeld je concurrenten op in de Ad library’s van Meta, TikTok & Google. Door een Europese wet zijn de techgiganten verplicht transparantie in ads te bieden. Dit kan je dus gebruiken om de positionering & messaging van je concurrenten of andere spelers in je markt te analyseren.

Tip 2: geloof niet alles wat er op de websites & advertenties van je concurrenten staat. Duik in hun reviews op Google Reviews, Trustpilot, Capterra, G2, … . Kijk wat men zegt in specifieke communities (bv. Facebookgroepen) waarin je target doelgroep actief is. Lijst per concurrent een aantal positieve en negatieve reviews op en toets ze aan de USP’s.

Tip 3: ken je mensen die klant zijn bij je concurrent? Of heeft je klant een gratis demo / trial? Probeer dan om meer over hun producten & diensten te weten te komen via deze wegen.

Werk dit voor nu uit in een Excel of Google Sheet. Bepaal de belangrijkste competitieve factoren in jouw niche, kies tot 7 concurrenten en geef elke concurrent een score van 0 – 10 op die specifieke parameters.

Dit is de laatste stap van de Analyze-fase. We hebben nu de belangrijkste elementen van je huidige situatie in kaart gebracht. Nu gaan we hiermee aan de slag om een strategie te bedenken waarmee je je markt kan veroveren.

Strategize #1 – Je doelgroep scherpstellen

Een duidelijk begrip van je doelgroep is essentieel bij het ontwikkelen van een effectieve online marketing strategie. Door je doelgroep glashelder af te bakenen, kun je gerichte marketingcampagnes ontwikkelen die aansluiten bij hun behoeften en interesses. Hierbij kun je gebruik maken van buyer persona’s, waarbij je de persoonlijke elementen van je doelgroep, zoals locatie, leeftijd, geslacht, werk en interesses, in kaart brengt.

Daarnaast is het belangrijk om te begrijpen welke problemen (pains) je doelgroep ondervindt en hoe jij hen kunt helpen. Door deze informatie te gebruiken, kun je je online marketing strategie afstemmen op de specifieke behoeften van je doelgroep.

Als je even op Google zoekt naar “buyer persona templates” vind je genoeg voorbeelden. Kies iets dat past bij jouw onderneming & ga er zelf mee aan de slag in Powerpoint, Canva, Miro, … op basis van je research.

Maar lees eerst hieronder verder…

ICP vs ECP

Vooral als je met een nieuwe, innovatieve propositie de markt wil bestomren. Is het belangrijk om in je go-to-marketplan een onderscheid te maken tussen:

  • Je Early Customer Profile (ECP)
  • Je Ideal Customer Profile (ICP)

Je Early Customer Profile is een persoon binnen een specifieke niche (een relatief kleine doelgroep) die je op korte termijn wil overtuigen. Als je een innovatief product of een nieuw soort dienst op de markt brengt, betekent dit ook dat je je dit in eerste instantie voor je ECP bouwt.

In het boek Go-To-Market Strategist van Maja Voje legt ze dit naadloos uit. Of check deze post van haar op LinkedIn hierover.

Aan de andere kant heb je in Analyze #4 allicht al een goede analyse gemaakt van de totale markt die je op termijn voor ogen hebt. Je ideale klant die daar deel van uitmaakt, is dus je ICP.

Voorbeeld: Uber

Uber lanceerde voor het eerst in 2011 in San Francisco als een mobiele applicatie met voornamelijk luxe wagens die eigenlijk 1,5x zo duur waren dan alternatieve taxi’s. Ze targeten toen specifiek techies, mensen die in de Bay Area in de techsector werken en dus innovators of early adopters zijn voor dit soort nieuwe technologie. Dit was hun originele ECP & hun buyer persona destijds kon je allicht omschrijven een jonge computerprogrammeur die in Silicon Valley werkte, ca. 30 jaar oud was en een bovengemiddeld salaris verdient.

Pas nadat er een zekere adoptie in San Francisco was, ging Uber hun prijzen verlagen en hun ECP uitbreiden in San Francisco. Om later stelselmatig in andere steden & landen te lanceren en een steeds meer een mainstream publiek te targeten, hun Ideal Customer Profile.

Nice-to-know

Ik was in juli 2023 in San Francisco en daar rijden nu zelfrijdende taxi’s van Waymo rond. Geen chauffeur voorin. Allicht targeten ze een gelijkaardige ECP als Uber in 2011 😉

Hoe bepaal je jouw ECP?

Zorg dat de doelgroep aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Ze zullen snel de waarde van je product of dienst ervaren.
  • Verkoopcycli zijn erg kort (zo kan je snel feedback krijgen)
  • Het zijn mensen die af en toe nieuwe dingen testen en kunnen omgaan met imperfecties (= early adopters)

Strategize #2 – Een innovatief business model bedenken

Na het analyseren van je bedrijfsmodel en de markt, is het tijd om jezelf 2 vragen te stellen: “Is dit het business model dat ik wil laten groeien?” en “Is dit de beste versie van een business model waarmee ik het snélst kan groeien?”.

Bij de eerste vraag gaat het vooral over wat jij wil: m.a.w. zie jij het zitten om dit soort bedrijf verder uit te bouwen. Zie jij je de activiteiten doen die erin staan? We nemen opnieuw de categorie “fitness instructeur”: zie je jezelf liever veel video’s over fitness maken of zie je jezelf liever fysieke coaching geven?

Bij de tweede vraag, kijk je vooral wat het potentieel is van het business model. Is het makkelijker om je doel te bereiken met video’s maken over fitness of kan je je doelen behalen door lokaal fitness coaching te geven? Of moet je misschien meerdere locaties openen of franchises doen?

In een ideale wereld kan je beiden vragen met elkaar verzoenen in 1 antwoord. Maar laten we vooral eens kijken hoe we een innovatief business model kunnen bedenken voor jouw niche.

Een bedrijfsmodel bedenken met de Blue Ocean Strategy

De Blue Ocean Strategy is een bedrijfsstrategie ontwikkeld door Renée Mauborgne en W. Chan Kim & gepubliceerd in hun boek “Blue Ocean Strategy”. We gaan er in dit artikel niet heel diep op in.

Value Curve analyse

Het belangrijkste is dat je in Analyze #5 je concurrentieonderzoek gemapt hebt met de belangrijkste competitieve factoren voor jou niche. Als je dit in een grafiek zou gooien, krijg je ongeveer dit:

Dat betekent dat je nu een heel helder zicht hebt op waar de verschillen zitten. Je ziet hier dus mogelijks al opportuniteiten voor betere bedrijfsmodellen met andere USP’s.

4 Actions Framework

Op basis van je concurrentieonderzoek zou je ondertussen een goed beeld moeten hebben van wat de belangrijke factoren in je niche zijn: of die nu positief of negatief zijn. Met het 4 Actions Framework ga je die factoren mappen op 4 vier verschillende “acties” om zo tot een nieuwe, innovatieve value propositie te komen die je dan weer kan omzetten in een nieuw bedrijfsmodel.

Dit zijn de 4 acties:

  • Raise: Welke factoren moeten we verbeteren t.o.v. industrie standaarden
  • Eliminate: Welke factoren in de industrie moeten we volledig laten verdwijnen
  • Reduce: Welke facoren kunnen we zorgeloos verminderen t.o.v. industrie standaarden
  • Create: Welke factoren moeten we toevoegen in de industrie
Value Innovatie via het Four Actions Framework uit de Blue Ocean Strategy.

Als je deze oefening goed wil doen, gaat het je zeker wat tijd kosten. Maar dit is echt de moeite waard. De voordelen van het opereren in een “blue ocean” zijn namelijk groot. Je creëert namelijk een nieuwe markt, waarbij je eigenlijk geen concurrentie hebt.

Meer daarover in mijn artikel: Blue Ocean strategie vs. Red Ocean: Geen concurrentie

Strategize #3 – Een MVP scopen voor je innovatieve idee

Een Minimum Viable Product (MVP) is een strategie om een startup idee te testen zonder grote investeringen in tijd en geld. Het idee is om een versie van het product te ontwikkelen met alleen de essentiële functies om het probleem van de doelgroep op te lossen. Dit stelt je in staat om snel feedback te verzamelen en hierop in te spelen voordat je het volledige product ontwikkelt.

Het doel van een MVP is om te leren en te itereren op basis van de feedback, zodat je uiteindelijk een product of dienst kan creëren dat perfect aansluit bij de behoeften van de doelgroep.

Soorten MVP’s

Er zijn verschillende soorten MVP’s, afhankelijk van jouw industrie en het type product dat je wilt ontwikkelen. Hieronder zijn enkele voorbeelden van populaire MVP’s, gesorteerd van minst naar meest neigend naar een volwaardig product.

  1. Landingspagina als MVP: Een eenvoudige website met een inschrijfformulier om interesse te meten en potentiële klanten te verzamelen. Dit valideert de vraag naar jouw product voordat je het bouwt.
  2. Prototype als MVP: Een eenvoudig prototype om functionaliteit te testen en feedback te verzamelen voordat je het volledig ontwikkelt. Dit helpt bij het vroegtijdig opsporen en aanpakken van problemen.
  3. Concierge MVP: De eerste werkende MVP die voldoet aan de behoeften van de klant door een echte versie van het product of de propositie te tonen. Klanten worden handmatig bijgestaan bij het oplossen van hun problemen of het vervullen van hun behoeften, zoals een persoonlijke assistent of personal shopper. Klanten kunnen feedback geven en verbeteringen aanbrengen.
  4. Wizard of Oz MVP: Een experiment waarbij het product of de dienst aan de voorkant echt lijkt, maar taken die geautomatiseerd zouden moeten zijn, handmatig worden uitgevoerd.

Lees meer over MVP’s:

Strategize #4 – Je key metrics

Om je online marketing strategie te kunnen meten en bijsturen, is het belangrijk om de juiste metrics te bepalen. De AAARRR funnel is een handig framework dat je kan gebruiken om de verschillende stappen van de klantreis in kaart te brengen: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral.

Bepaal welke metrics relevant zijn voor elke stap van de funnel en identificeer vervolgens de One Metric That Matters (OMTM) – de ene metric die het meest bepalend is voor het succes van je online marketing strategie & je North Star Metric (NSM).

Zowel One Metric That Matters (OMTM) als North Star Metric (NSM) zijn termen die worden gebruikt in de context van bedrijfsanalyse en prestatiebeheer. Het belangrijkste verschil tussen de twee concepten ligt echter in hun toepassing en betekenis.

One Metric That Matters

Je One Metric That Matters (afgekort OMTM) verwijst naar een enkele metric die als de belangrijkste wordt beschouwd voor het meten van de prestaties van een specifiek aspect van een bedrijf. Het wordt vaak gebruikt voor een periode van enkele maanden tot een half jaar om focus te houden in bepaalde projecten of teams. Het is een meetwaarde die nauw verbonden is met de strategische doelstellingen en de groei van een bedrijf. OMTM is bedoeld om de aandacht te vestigen op een specifiek doel en houdt rekening met andere KPI’s (Key Performance Indicators) die van secundair belang zijn.

Het kiezen van de juiste OMTM is bedrijfsspecifiek en afhankelijk van de doelstellingen en strategieën van het bedrijf. Deze voorbeelden geven echter een idee van de OMTM’s die bekende bedrijven gebruiken om hun succes te meten.

Stel dat je een nieuw product op de markt brengt en je hebt een bepaalde go-to-marketstrategie gedefinieerd. Dan kan het zijn dat je vanuit een Salesstandpunt als OMTM stelt dat je in de eerste 3 maanden bv. minstens 50 bedrijven in B2B-dienstverlening in Brussel of Antwerpen een demo wil geven van je producten. Als dit het korte termijn doel is, kan je nu berekenen wat dit betekent voor de kanalen die je wil inzetten om dit te bereiken.

Uitleg over de One Metric That Matters.

North Star Metric

Aan de andere kant verwijst NSM naar een metric die de totale groei en het succes van een bedrijf weerspiegelt. Het is een meetwaarde die de algehele prestaties van een bedrijf meet en de focus legt op het realiseren van de visie en missie van het bedrijf. NSM is breder van opzet dan OMTM.

In essentie is het verschil tussen OMTM en NSM dat OMTM zich richt op een specifiek aspect van de bedrijfsprestaties, terwijl NSM een overkoepelende metriek is die de algehele groei en het succes van een bedrijf weerspiegelt. Beide concepten zijn echter waardevol voor bedrijven bij het meten en verbeteren van hun prestaties.

Hoe bepaal je je North Star Metric

North Star Metric voorbeelden

  1. Amazon: De North Star Metric van Amazon is het aantal actieve klanten. Het bedrijf streeft ernaar om voortdurend nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden. Het aantal actieve klanten is een belangrijke indicator van het succes en de groei van Amazon.
  2. Facebook: Voor Facebook is de North Star Metric het aantal dagelijkse actieve gebruikers (DAU). Het bedrijf richt zich op het vergroten van het aantal mensen dat dagelijks gebruik maakt van hun platform. Meer DAU’s betekent meer betrokkenheid en waarde voor adverteerders.
  3. Spotify: Bij Spotify is de North Star Metric het aantal maandelijkse actieve gebruikers (MAU). Het bedrijf concentreert zich op het vergroten van het aantal mensen dat maandelijks naar hun muziek luistert. Een groter aantal MAU’s betekent een groter marktaandeel en meer inkomsten uit abonnementen en advertenties.
  4. Netflix: Voor Netflix is de North Star Metric het aantal abonnees. Het bedrijf wil voortdurend nieuwe abonnees aantrekken en bestaande abonnees behouden. Het aantal abonnees is een belangrijke maatstaf voor het succes en de groei van Netflix.

Het is belangrijk op te merk’en dat de North Star Metric kan variëren afhankelijk van het bedrijf en de branche. Het is de belangrijkste meetwaarde die wordt gebruikt om de groei en het succes van een bedrijf te meten.

Andere key metrics

Naast je NSM & je OMTM zijn er uiteraard nog heel wat andere belangrijke metrics. Echter kan je die meestal pas bepalen als je je groeimotoren hebt bepaald.

Meer daarover in dit artikel over het kiezen van de juiste growth engines

Hieronder alvast 4 van de belangrijkste metrics om alvast te kennen.

Customer lifetime value (LTV)

CLV staat voor wat je gemiddeld verdient aan 1 klant gedurende de volledige periode dat die klant blijft. De waarde drukken we uit in euro’s. Je berekent dit zo:

Gemiddelde omzet per klant per jaar x gemiddeld aantal jaren dat een klant blijft

Customer Acquisition Cost (CAC)

Dit is het totale kostenplaatje voor het aanwerven van een klant via een bepaald kanaal. Je acquisitiekost (ook wel customer acquisition cost of cost-per-acquisition genoemd) moet uiteraard lager zijn dan wat je in totaal aan die klant verdient, maar om echt een gezonde & duurzame groei te hebben moet je CLV eigenlijk 3x groter zijn dan je CAC.

Advertentiekosten van kanaal X / betalende klanten via kanaal X

Churn rate

Churn rate, ook wel bekend als klantverloop of klantuitval, verwijst naar het percentage klanten dat een bedrijf verliest gedurende een bepaalde periode. Het wordt meestal uitgedrukt als een percentage van het totale klantenbestand. Een hoge churn rate kan duiden op problemen zoals ontevreden klanten, geen product-market fit, slechte klantenservice of gebrek aan klantloyaliteit.

Verloren klanten ÷ Totale aantal klanten bij start periode) x 100

Retention rate

Retention rate is een belangrijke metric die het percentage klanten of gebruikers meet die gedurende een bepaalde periode blijven gebruikmaken van een product of dienst. Het is een indicatie van klantloyaliteit en tevredenheid.

(Klanten aan einde periode – Nieuwe klanten aan einde periode) / Klanten bij begin van de periode x 100

Strategize #5 – Positionering & messaging

Stappenplan voor de ultieme positionering

Lees in dit artikel meer over positionering. Hieronder een korte samenvatting in de vorm van een stappenplan:

1. Je target doelgroep

elke positionering begint bij je doelgroep. Je early customer profile (ECP) eerst. Nadien volgt je ideal customer profile (ICP).

2. Alternatieven & “gaps”

check je concurrentieonderzoek & value curve oefening zodat je weet welke unieke propositie jij écht kan bieden. Welke “gaps” zijn er in de markt?

3. Je assets

schrijf op welke “assets” jij als bedrijf hebt. Dit kan betrekking hebben op je team, je product & je dienstverlening.

4. Je assets als voordelen formuleren

herschrijf nu elke asset als een voordeel voor jouw target doelgroep. Wat halen zij eruit? What’s in it for them?

5. Schrap tot je echte USP’s overhoudt

kijk nog eens kritisch naar je voordelen uit en toets ze aan 2 principes: ze moeten als waardevol worden gezien door je klant, ze moeten uniek zijn voor jou (verschillend van concurrenten)

6. Maak een verhaal van je UVP & USP’s

je unique value proposition is je hoofdbelofte naar je target doelgroep. Je USP’s leggen uit waarom jouw oplossing beter is dan die van concurrenten.

7. Test je positionering

voordat je grote campagnes begint uit te werken met je positionering is het goed om het af te toesten bij je doelgroep. Je kan dit doen a.d.h.v. enquêtes als je weinig budget hebt, maar beter is om A/B tests te doen.

Je kan bv. meerdere versies van een landingspagina op je website tonen met een andere positionering en met paid advertising traffiek naar die pagina’s leiden. Indien je nog geen product of dienst hebt, laat je mensen daar inschrijven op een waiting list. De versie met het meeste aantal conversies wint. In vergelijking met enquêtes test je zo dus veel meer of er een échte intentie tot kopen is.

Strategize #6 – Een onweerstaanbaar aanbod

Om als bedrijf een onweerstaanbaar aanbod te creëren, zijn er verschillende strategieën die je kan gebruiken. Zie het als een “offer they can’t refuse”. Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden:

  1. Gratis proefperiode: Als je een SaaS-product aanbiedt, kun je een gratis proefperiode aanbieden. Dit stelt potentiële klanten in staat om je product uit te proberen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Het geeft hen vertrouwen in de waarde van je product en kan hen overtuigen om voor jou te kiezen.
  2. Gratis waardevolle content: Als je een cursus of e-book verkoopt, kun je één hoofdstuk of een deel van de inhoud gratis weggeven. Hiermee laat je potentiële klanten kennismaken met de kwaliteit en waarde van je product. Als ze er waarde uit halen, zullen ze eerder geneigd zijn om het volledige product aan te schaffen.
  3. Geld-terug-garantie: Het aanbieden van een geld-terug-garantie vermindert het risico voor potentiële klanten. Ze weten dat als ze niet tevreden zijn met je product of dienst, ze hun geld kunnen terugkrijgen. Dit geeft hen vertrouwen en maakt je aanbod aantrekkelijker.
  4. Exclusieve bonussen: Voeg exclusieve bonussen toe aan je aanbod om extra waarde te bieden. Dit kunnen extra functies, gratis trainingen, of speciale toegang zijn. Deze bonussen maken je aanbod onderscheidend en vergroten de aantrekkingskracht ervan.

Dit zijn maar enkele voorbeelden. Allicht heb je al gezien wat er gangbaar is in jouw markt tijdens je concurrentieonderzoek. Maar check zeker ook eens bedrijven die niet in je sector zitten & ga creatief aan de slag ermee.

In het boek “Sell Like Crazy”, een bestseller van Sabri Subry, gaat hij hierin ver. Hij zegt dat als jouw onweerstaanbaar aanbod jou als aanbieder niet een beetje bang maakt, je het niet aantrekkelijk genoeg hebt gemaakt.

Strategize #7 – Pricing

Je prijs bepalen je innovatieve product of dienst is een cruciale beslissing die invloed heeft op het succes van je bedrijf. In plaats van je uitsluitend te baseren op concurrenten, is het belangrijk om in de eerste plaats een benadering te maken van hoeveel jouw product of dienst waard is. Daarnaast moet je onderzoeken hoeveel klanten bereid zijn te betalen en ten slotte werk je een pricing model uit dat aantrekkelijk is en zorgt voor een goede cashflow.

Value-based pricing

Value-based pricing is een prijsstrategie die de prijs van een product of dienst bepaalt op basis van de waargenomen waarde die het biedt aan klanten. In plaats van alleen te kijken naar concurrentie, houdt value-based pricing rekening met de mogelijke toename in omzet of besparing in tijd die het product of de dienst aan de klant kan bieden.

Je drukt dit uit in een geschatte waarde in euro’s en gebruikt dit om je pricing te bepalen. Deze aanpak stelt je in staat om je prijzen af te stemmen op de waarde die je levert, Het is echter nog steeds belangrijk om regelmatig concurrentieonderzoek uit te voeren in competitieve markten.

Prijselasticiteit met het Van Westendorp-model

Het Van Westendorp-model is een veelgebruikte methode om de willingness to pay (bereidheid om te betalen) voor een product of dienst te bepalen. Het proces bestaat uit het stellen van vier vragen aan enquêterespondenten:

  1. Wat is de prijs waarop je het product / dienst te duur vindt en het niet zou kopen? Dit wordt de “te duur” drempel genoemd.
  2. Wat is de prijs waarop je het product duur vindt, maar net aanvaardbaar waardoor je het toch zou overwegen? Dit wordt de “duur” drempel genoemd.
  3. Wat is de prijs waarop je het product voordelig vindt en een goede deal? Dit wordt de “goedkoop” drempel genoemd.
  4. Wat is de prijs waarop je het product té goedkoop vindt en twijfels heeft over de kwaliteit? Dit wordt de “te goedkoop” drempel genoemd.

Door de antwoorden op deze vier vragen te analyseren, kan de optimale prijsklasse worden bepaald. Dit wordt gedaan door de gemiddelde waarde van de “duur” en “goedkoop” drempels te nemen. De bereidheid om te betalen wordt dan berekend als het gemiddelde van de “duur” drempel en de “goedkoop” drempel. Dit geeft een indicatie van de prijs die klanten bereid zijn te betalen voor het product of de dienst.

Het resultaat is een graffiek die er als volgt uit ziet:

Ondertussen weet je dat je ICP verschilt van je ECP. Het zou dus ook kunnen dat je pricing voor je ECP varieert van de pricing voor je ICP. Doe de oefening dus op termijn voor alle doelgroepen of verticals die je wil bereiken.

Soorten pricing modellen

Als je weet hoeveel je dienst / product waard is en je kent de bereidheid om te bepalen van klanten, heb je alles om een pricing model uit te werken.

Je pricing model heeft een grote impact op je business model. Houd daar dus rekening mee wanneer je je pricing gaat uitwerken. Hoe sneller je betaald krijgt van klanten, hoe sneller je dat geld opnieuw kan investeren. Werk je bijvoorbeeld met een abonnementsformule? Zorg er dan ook voor dat klanten ineens voor een heel jaar kunnen betalen met een kleine korting. Zo heb je sneller cash om opnieuw te investeren in je bedrijf.

Cash is de brandstof van je bedrijf. Slechte pricing modellen die een trage cashflow met zich mee brengen kunnen je in de problemen brengen. Het klinkt eenvoudig, maar probeer altijd zo snel mogelijk zo veel mogelijk betaald te krijgen in de mate van het mogelijke 😉

Hier is een lijst met enkele van de meest gangbare pricing modellen:

  1. Vaste prijs: Dit is het meest traditionele model waarbij een vaste prijs wordt bepaald voor een product of dienst. Het is een prijs die betaald wordt per project, vaak voorafgegaan aan een offerte.
  2. Uurtarief: Hierbij wordt een vast tarief per uur in rekening gebracht voor de tijd die aan een project wordt besteed. Uurtje-factuurtje dus.
  3. Abonnementen: Dit model houdt in dat klanten een maandelijks of jaarlijks bedrag betalen om gebruik te kunnen maken van een product of dienst.
  4. Freemium-model: Dit model biedt een basisversie van een product of dienst gratis aan, maar rekent kosten aan voor extra functies of premiumversies.
  5. Pay-per-use: Klanten betalen alleen voor het daadwerkelijke gebruik van een product of dienst.
  6. Pay-per-user: Vooral in software. Bedrijven betalen afhankelijk van hoeveel users van hun bedrijf de tool gebruiken. Heb je als bedrijf bijvoorbeeld Gmail / Google Workspace. Dan betaal je een extra kost per gebruiker (per medewerker).
  7. Prijzen in tiers: Hierbij worden verschillende prijspunten ingesteld op basis van de functionaliteit of het gebruiksniveau van een product of dienst.
  8. Dynamische prijzen: Dit model past de prijs aan op basis van factoren zoals vraag en aanbod, marktomstandigheden of individuele klantkenmerken.
  9. Bundels: Hierbij worden meerdere producten of diensten gebundeld en als één pakket verkocht tegen een gereduceerde prijs.
  10. Value-based pricing: Dit model baseert de prijs op de waarde die het product of de dienst biedt aan de klant, in plaats van op kosten of concurrentie.

Het kiezen van het juiste pricing model hangt af van verschillende factoren, zoals de aard van het product of de dienst, de doelgroep, de concurrentie en de waardepropositie. Het is belangrijk om grondig marktonderzoek te doen en de behoeften en verwachtingen van klanten te begrijpen voordat je een pricing model implementeert.

Je kan voor verschillende diensten een verschillend pricing model hanteren. En je kan bovenstaande modellen ook combineren. Zo kan je perfect een freemium-model met een abonnementsmodel (prijzen in tiers) combineren en dit volgens value-based pricing. Sterker nog, voor veel software-bedrijven is dit voorbeeld dé meest succesvolle combinatie.

Strategize #8 – De Fundamenten van een Sterk Merk

Een sterk merk is essentieel voor het succes van je online marketing strategie. Maar je bouwt een merk niet op 1-2-3. Wel kan je goede fundamenten leggen voor je merk.

Je denkt nu vast meteen aan een logo en een duidelijke huisstijl. Maar eigenlijk is dat enkel maar het visuele aspect van je brand identity. In dit artikel leg ik uit hoe je de fundamenten legt voor een sterk merk (link toevoegen).

Voor nu kan je alvast beginnen met het beantwoorden van een aantal vragen over de 5 fundamenten van een sterk merk. Dit zijn de 5 fundamenten:

Purpose

Purpose heeft alles te maken met de why of waarom van je bedrijf. Beantwoord onderstaande vragen & schrijf het uit:

  • Waarom dit bedrijf?
  • Wat wil je bereiken?
  • Waarom is je bedrijf onvervangbaar?
  • Hoe help je klanten?

Perception

  • Welke rol vervul je volgens klanten?
  • Wat is volgens hun jouw waarde?
  • Ligt die waarde in lijn met jouw doelen?
  • Hoe pas je de perceptie aan?

Identity

  • Wat is je bedrijfscultuur?
  • Hoe kijk jij ernaar?
  • Wat is je tone-of-voice?
  • Welk gedrag typeert jouw merk?

Values

  • Wat vind je als bedrijf belangrijk?
  • Hoe wil je het verschil maken?
  • Wat vind je belangrijk in interacties?
  • Wat is de belangrijkste waarde?

Experience

  • Hoe wil je dat klanten zich voelen?
  • Wat zijn de interactie touchpoints?
  • Welke ervaring wil je klanten geven?
  • Waarom is jouw ervaring beter dan concurrenten?

Tip: overdenk dit niet te veel, start met schrijven en kijk waar je uitkomt.

Zodra je fundamenten helder zijn, is het belangrijk dat je die op de juiste manier communiceert naar je doelgroep. Een eerste stap daarin is om ze te vermelden op een “over ons” pagina op je website. Nadien is het belangrijk dat je in je communicatieplan regelmatig over deze pijlers communiceert. Dit kan in PR, social media maar ook in e-mailmarketing funnels.

Grow #1 – Funnels & growth loops

Nu je je online marketing strategie hebt bepaald, is het tijd om te groeien. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar funnels, growth loops en best practices.

Pirate Funnel

Funnel verwijst naar de reis die je klanten afleggen vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met je merk tot aan de aankoop en eventuele herhaalaankopen. Zelf ben ik fan van het gebruiken van de Pirate Funnel, dit is de standaard voor bedrijven die focussen op groei.

De originele Pirate Funnel heeft geen Awareness-fase. Toch is dit een belangrijke toevoeging die ondertussen meer de norm is. In deze video van Growth Tribe leggen ze uit waarom:

Waarom er 1 stap toegevoegd diende te worden aan de oorspronkelijke Pirate Funnel.

Growth Loops

Growth loops verwijst naar een framework dat je kan gebruiken om je diensten of producten zo te ontwikkelen of organiseren dat je dankzij acties van klanten steeds meer groeit.

Goede video met uitleg over funnels & loops.

Een defenitie die men online vaak gebruikt voor een growth loop is dat “input voor de loop moet zorgen voor nieuwe input en dat dit objectief gemeten kan worden”.

Usage-based loops

Een usage-based loop of gebruiksgebaseerde lus treedt op wanneer het gebruik van een product of dienst leidt tot organische distributie door delen. Hoe meer mensen het product of de dienst gebruiken, hoe meer ze geneigd zijn om het met anderen te delen, wat op zijn beurt meer mensen aantrekt om het te gebruiken.

Voorbeeld: Loom

User-generated-content loop

Een gebruiker gegenereerde inhoud-lus ontstaat wanneer gebruikers inhoud creëren, meestal met een soort incentive. Het is aan het bedrijf om de vindbaarheid van die inhoud te vergroten en de distributie ervan te versterken.

Voorbeeld: Quora, Reddit, Loop Earplugs

Als bijvoorbeeld kledingwinkel of webshop kan je klanten belonen voor het delen van foto’s van zichzelf in de kleding of met het product op sociale media. Bijvoorbeeld met een kortingsbon voor een volgende aankoop. Er bestaan zelfs tools om dit proces volledig te automatiseren.

Collaboration loop

Een collaboration loop of samenwerkingslus ontstaat wanneer je wordt uitgenodigd om samen te werken aan specifieke projecten of initiatieven en daardoor een eerste ervaing hebt met het product of de dienst.

Voorbeelden: Figma, Canva, Miro

Een online platform dat gebruikers uitnodigt om aan projecten te werken met mensen uit hun eigen netwerk of met experts uit de branche.

Viral loop

Een virale lus vindt plaats als je deelbare en aansprekende inhoud hebt. Gebruikers voelen een emotie die verbonden is aan het gebruik van het product. Je hebt de juiste emotionele triggers en incentives nodig om de gebruiker te inspireren om inhoud te delen.

Voorbeeld: Spotify

De vier lusprincipes kunnen ook worden toegepast op non-tech producten of diensten. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Een restaurant dat gasten beloont voor het schrijven van positieve reviews op online platforms.
  • Een kledingwinkel die klanten beloont voor het delen van foto’s van zichzelf in de kleding op sociale media.
  • Een boekhandel die klanten uitnodigt om deel te nemen aan boekclubs of lezingen over hun favoriete boeken.
  • Een muziekfestival dat artiesten uitdaagt om virale danschallenges op sociale media te maken.

Door deze principes te implementeren, kunnen bedrijven hun producten of diensten op een effectievere manier promoten en een sterkere merkidentiteit creëren.

Grow #2 – Bepaal je groeimotoren & bijhorende tactieken

Bij het groeien van je bedrijf is het belangrijk om te bepalen welke groeimotoren en groeitactieken je gaat gebruiken. Groeimotoren zijn de drijvende krachten achter je groei, zoals virale marketing, mond-tot-mondreclame, SEO en betaalde advertenties.

Groeitactieken zijn de specifieke strategieën en tactieken die je gebruikt om deze groeimotoren te activeren, zoals het creëren van waardevolle content, het opbouwen van een sterke community, het optimaliseren van je website, paid advertsing, copywriting en conversiepaden. Door je groeimotoren en groeitactieken goed te definiëren, kun je een gestructureerde en effectieve groeistrategie ontwikkelen.

Dankzij het Bermuda-framework vermijdt je “shiny object syndrome”. Dit is een syndroom waarbij je bij elke nieuwe tool of tactiek die op de markt komt, je het gevoel hebt dat je daar vol op moet inzetten. Iets wat zeker in de online marketing wereld leeft.

Grow #3 – Groei-experimenten procesmatig bedenken

Om je groeistrategie te versterken, is het belangrijk om groei-experimenten uit te voeren. Dit betekent het bedenken van nieuwe ideeën en hypotheses, en deze te testen in de praktijk.

Bij het bedenken van groei-experimenten is het belangrijk om te kijken naar de verschillende stappen van de AAARRR funnel en te identificeren welke hypotheses je kunt testen om je online marketing activiteiten te verbeteren.

Gebruik de ICE scoring methodiek om je experimenten te prioriteren op basis van impact, vertrouwen en moeite. Door regelmatig groei-experimenten uit te voeren, kun je continu optimaliseren en je online marketing strategie verbeteren.

Grow #4 – Bepaal je ideale growth tool stack

Om je online marketing strategie succesvol uit te voeren, is het belangrijk om de juiste tools te hebben. Bepaal je ideale growth tool stack – de set van tools die je nodig hebt om je online marketing activiteiten te ondersteunen.

Dit kan tools omvatten voor e-mailmarketing, SEO, social media management, analytics en conversie-optimalisatie. Door de juiste tools te gebruiken, kun je efficiënter werken, betere resultaten behalen en je online marketing strategie naar een hoger niveau tillen.

Grow #5 – Je groeistrategie evalueren & bijsturen

Het Bermuda-framework is niet iets dat je 1x doet en nadien in steen beiteld. Bepaalde fundamenten zoals je North Star Metric ga je niet elk jaar opnieuw evalueren. Maar bv. marktonderzoek & concurrentieonderzoek regelmatig opnieuw doen is in competitieve markten en voor innovatieve bedrijven een must.

De Grow-peiler van het framework is op zichzelf een iteratief proces dat je blijft herhalen. Maar je overkoepelende strategie kan je utieraard niet elke paar maanden volledig omgooien. Dit zou zorgen voor een verlies van focus, niet alleen bij jezelf maar vooral ook bij jouw team(s).

Toch is het nuttig om de oefening bv. 1x per jaar te doen en te zien welke aspecten van je strategie aangepast moeten worden. Dankzij de frameworks weet je nu hoe je dat gericht kan doen. Het Bermuda-framework is dan iets wat je regelmatig kan herhalen. Iets dat je om de zoveel tijd eens opnieuw moet doen om te zien of het landschap verandert en wat jij daar dan tegenover moet zetten om competitief te blijven.

Resultaat

Heb je deze 15 stappen afgerond dan heb je ondertussen een duidelijke groeistrategie uitgetekend:

  1. Je hebt een innovatief bedrijfsmodel in een markt met voldoende vraag
  2. Je hebt een duidelijke value proposition voor een specifieke doelgroep
  3. Je hebt een reeks funnels & growth loops die voortdurend hun werk doen
  4. Je hebt een lijst met groei-experimenten gesorteerd op hoe goed ze allicht gaan werken
  5. Je hebt de juiste tool stack om te starten met die experimenten
  6. Je weet hoe je je strategie & experimenten moet evalueren & bijsturen.

Ondanks dat je je strategie nu helder hebt, kan het zijn dat je bepaalde delen van die strategie wil uitbesteden. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde funnels implementeren of groei-experimenten opzetten. Dat is prima, maar je weet nu wel dat je strategie onderbouwd is en hebt geen externe partij nodig gehad om jouw strategie uit te tekenen.

Bibliografie / credits

Slechts enkelen van de boeken & frameworks waarop ik me gebaseerd heb voor het ontwikkelen van de Bermuda Methode.

  • Value Proposition Canvas & Business Model Canvas – Strategyzer
  • Start With Why
  • Zero To One
  • Blue Ocean Strategy
  • The Lean Startup
  • Hacking Growth
  • Sell Like Crazy
  • Product-led growth
  • Traction
Gelijkaardige blogs
Bepaal je eigen koers
en versnel je groei

Bepaal zelf hoe je wil samenwerken.
Geen one-size-fits-all.