april 15

Online strategie bepalen, hoe begin je er aan?

Online strategie

  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Online strategie bepalen, hoe begin je er aan?

Online strategie bepalen, hoe begin je er aan? De eerste stap is alvast gezet door bewust na te denken over het inzetten van online kanalen om jouw activiteiten te promoten. Aller eerst is het belangrijk om te weten dat de online strategie deel uit maakt van de algemene marketingstrategie. Het ene vult het andere aan en omgekeerd.

Belang van een online strategie

Online marketing kan ingezet worden voor verschillende doelstellingen. Het kan daarbij gaan om lead generation, creëren van interactie met klanten en het verhogen van de merkbekendheid. De uitgebreide online mogelijkheden kunnen voor keuzeproblemen zorgen, zeker bij gebrek aan een duidelijke online visie. Het opstellen van een online strategie is dus cruciaal. Deze vormen de rode draad voor alle online activiteiten.

Online marketing doelstellingen

De online strategie vertrekt altijd vanuit de doelstellingen die je als organisatie online wil behalen. Eerst en vooral moeten deze dan ook bepaald worden. De online marketing doelstellingen kunnen worden onderverdeeld in 3 categorieën.

  1. Awareness: Het bereik verhogen binnen de juiste doelgroep en ervoor zorgen dat je gevonden wordt wanneer men naar jou zoekt.
  2. Lead Generation: Het aantrekken van kwalitatieve leads voor het product/dienst die je aanbiedt. Deze zal je later dan kunnen omzetten tot klanten.
  3. Engagement: Relaties opbouwen met de doelgroep. Via deze manier kan je ook aan extra info komen met betrekking tot de service/product die je aanbiedt.

Wanneer je een duidelijk idee hebt van de doelstelling waarop je online wil focussen dan ben je al een stap dichter bij het bepalen of ontwikkelen van jouw online strategie. Het is goed om te focussen op 1 specifieke doelstelling en ze niet alle 3 in 1 keer te willen bereiken.

Doelgroep bepalen

Om je online marketingplan en strategie goed af te stellen moet je weten wie jouw klanten zijn en welk aankoopgedrag ze vertonen. Een visualisatie door middel van een buyer persona zal jou helpen in de verdere ontwikkeling van de online strategie. Hierbij ga je kijken naar persoonlijke elementen zoals locatie, leeftijd, geslacht, werk en interesses. Daarnaast geef je ook aan welke problemen deze persona ondervindt en hoe jij hem kan helpen.

Customer Journey

De customer journey is de weg die een klant aflegt alvorens hij overgaat tot een aankoop.

Het ideale scenario voor je online marketing strategie is dat je potentiële klant gedurende de hele customer journey jou tegenkomt. Echter is dat niet altijd het geval.

De customer journey bestaat uit drie stappen:

Bewustzijn: de klant komt tot de vaststelling dat hij een probleem heeft, hij gaat zelf op zoek naar informatie en oplossingen voor zijn probleem. Zorg in deze fase ervoor dat je klanten ervan bewust worden waarom ze bepaalde producten of diensten nodig hebben en hoe deze hun probleem oplossen.

Overweging: in de overwegingsfase overweegt de klant verschillende mogelijkheden om het probleem op te lossen. Aan jou om dan aan te tonen dat je expert bent in datgene wat je aanbiedt en dat jouw oplossing de meest ideale is.

Besluit: de klant besluit om tot aankoop over te gaan na het kiezen van de beste manier op zijn probleem op te lossen. In deze fase is een goed persoonlijk contact behoorlijk doorslaggevend.

Selectie online kanalen

Door het bepalen van de doelstelling, doelgroep én het in kaart brengen van de customer journey kan je overgaan tot de selectie van kanalen waarop je best kan focussen in de online strategie. Er bestaat dan ook niet 1 geschikte formule die door ieder merk toegepast kan worden. Mogelijke marketingtechnieken die deel kunnen uitmaken van de online strategie zijn:

  • Google Adwords
  • SEO
  • Social media marketing
  • Social media advertising
  • Affiliate marketing
  • E-Mail marketing

Optimalisatie en evaluatie 

Op basis van de gekozen online strategie en marketingtechnieken ga je andere optimalisaties uitvoeren. In de online strategie worden op voorhand al de belangrijkste KPI’s opgenomen om zo de online prestaties goed op te volgen. Mogelijke KPI’s per doelstelling vind je hieronder.

  1. Awareness:
    1. Impressies van de advertenties
    2. Aantal websitebezoekers
  2. Lead Generation:
    1. Aantal leads per maand
    2. Kosten per lead
  3. Engagement:
    1. Mate van interactie op social media, e-mails
    2. Gemiddelde sessieduur op de website. Lezen gebruikers de content wel?

De online strategie wordt dus best van kortbij opgevolgd om zo de juiste insights te krijgen en correcte optimalisaties uit te voeren. Bekijk hier hoe wij samen met onze klanten de online strategie bepalen. 

Optimaliseren online strategie

Blogartikel geschreven door Wouter Vanhaeren

Aanbevolen voor jou
De meest recente blogartikels

Onze online marketing tips altijd als eerste ontvangen?

Meld je aan en ontvang onze updates als eerste!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
>