• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Google Search Console: startersgids

Google Search Console: startersgids

Je SEO-inspanningen analyseren met Google Search Console startersgids

Laatst bewerkt: 27/12/2023

Gepubliceerd: 09/11/2023

Ben je een website-eigenaar of beheer je de website van het bedrijf waarvoor je werkt? Dan is het belangrijk om de prestaties van je website nauwlettend in de gaten te houden. Google biedt verschillende tools aan om gegevens van je website te verzamelen en te analyseren. Je hebt waarschijnlijk al gehoord van Google Analytics en Google Search Console.

Deze tools zijn gratis voor iedereen die een website beheert en kunnen waardevolle inzichten geven over je website. In deze startersgids zullen we uitleggen hoe je Google Search Console kunt gebruiken voor SEO.

Intro tot Google Search Console, gebracht door Google Search Central.

Waarom zou elke ondernemer Google Search Console moeten gebruiken?

Google Search Console helpt je om de prestaties van je website eenvoudig bij te houden. Je kunt waardevolle inzichten krijgen vanuit je Google Search Console-account, waardoor je kunt zien welk gedeelte van je website verbetering nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld een technisch probleem zijn, zoals een toenemend aantal crawl-fouten dat moet worden opgelost. Het kan ook wijzen op een specifiek zoekwoord dat meer aandacht nodig heeft, omdat de rankings of de impressies afnemen.

Naast het bekijken van deze gegevens, ontvang je e-mailmeldingen wanneer Google Search Console nieuwe fouten detecteert. Door deze meldingen ben je snel op de hoogte van problemen die je moet oplossen. Daarom zou iedereen met een website moeten leren hoe ze deze tool kunnen gebruiken!

Google Search Console installeren

Om Google Search Console te kunnen gebruiken, moet je eerst naar de website van Google Search Console gaan en een Google Search Console account aanmaken.

Binnen Google Search Console kan je nadien op ‘nieuw domein toevoegen’ klikken in de bovenste balk.

Je kan de URL van je website invoeren door op de knop ‘Domein toevoegen’ te klikken. Als je kiest voor de nieuwe domeinoptie, hoef je alleen de domeinnaam toe te voegen zonder www of subdomeinen. Met deze optie worden alle URL’s die aan dat domein zijn gekoppeld gevolgd.

Met de ‘oude’ URL prefix moet je de juiste URL toevoegen, dus met ‘HTTPS’ als je een HTTPS-website hebt, en met of zonder ‘www’. Om de juiste gegevens te verzamelen, is het essentieel om de juiste versie toe te voegen.

Tip: in 95% van de gevallen is het best om via de linkse optie, de “domein”-optie je domein toe te voegen.

Je moet ook controleren of je de eigenaar bent nadat je een website hebt toegevoegd. Er zijn verschillende manieren om je eigendom te verifiëren. De domeinoptie werkt alleen met DNS-verificatie, terwijl de URL-voorvoegseloptie verschillende methoden ondersteunt. Je kan meer informatie vinden over de verschillen in de documentatie van Google: een nieuw eigendom toevoegen en je site-eigendom verifiëren. Je kunt ook de Google Site Kit WordPress-plugin gebruiken om Analytics en Search Console te verbinden en statistieken te krijgen in het dashboard van je website.:

Nadat je dit hebt opgeslagen, kun je teruggaan naar Google Search Console en op de knop ‘Verifiëren’ klikken om te bevestigen. Als alles in orde is, krijg je een succesbericht en begint GSC gegevens te verzamelen voor je website.

De structuur van Google Search Console

Google Search Console heeft verschillende secties, die steeds verder worden uitgebreid naarmate Google meer functies toevoegt. Je vindt deze secties links in je dashboard:

Enkele belangrijke secties zijn:

  1. Performance: Hier kun je zien welke pagina’s en zoekwoorden je website rangschikken in Google. Ook kun je rapporten bekijken over de prestaties van je content in Google Discover en op Google Nieuws, als je website hiervoor in aanmerking komt.
  2. Indexing: In deze sectie kun je inzichten vinden over hoe Google je pagina’s ontdekt en indexeert.
  3. URL Inspection: Met deze tool kun je specifieke URL’s analyseren en zien hoe Google ze ziet en indexeert. Je kunt ook controleren of een pagina in aanmerking komt voor rijke resultaten.
  4. Page Experience: Deze sectie geeft je een idee van hoe Google de prestaties van je pagina waardeert op het gebied van pagina-ervaring, kern webvitalen en mobiele bruikbaarheid.
  5. Sitemaps: Een sitemap is een XML-bestand dat een lijst bevat van alle belangrijke pagina’s en berichten op je website. Het is handig om een sitemap te hebben, zodat Google gemakkelijk je belangrijkste pagina’s kan vinden.
  6. Links: Deze sectie geeft je inzicht in welke websites naar jouw website linken en welke interne pagina’s het meest gelinkt worden.
  7. Manual actions: In deze sectie kun je meldingen ontvangen als je website door Google is bestraft vanwege mogelijke overtredingen van de richtlijnen.
  8. Security issues: Als Google beveiligingsproblemen op je website detecteert, ontvang je hier meldingen over.

Functionaliteiten van Google Search Console

Nu je je account hebt ingesteld, is het tijd om naar de gegevens te kijken! We zullen enkele van de rapporten en informatie in Google Search Console verkennen.

Performance in Google Search Console

In het prestaties-tabblad kun je zien voor welke pagina’s en zoekwoorden je website rangschikt in Google. Je vindt hier ook rapporten over de prestaties van je content in Google Discover en op Google Nieuws, als je website hiervoor in aanmerking komt. Vroeger kon je alleen gegevens bekijken voor de afgelopen 90 dagen, maar tegenwoordig is het mogelijk om gegevens tot 16 maanden terug te zien.

Als je regelmatig het prestaties-tabblad controleert, kun je snel zien welke zoekwoorden of pagina’s meer aandacht en optimalisatie nodig hebben. Waar moet je beginnen? Binnen het prestaties-tabblad zie je een lijst met ‘zoekopdrachten’, ‘pagina’s’, ‘landen’ of ‘apparaten’. Met ‘zoekopmaak’ kun je controleren hoe je rijke resultaten presteren in de zoekresultaten. Je kunt elke sectie sorteren op basis van het aantal ‘klikken’, ‘impressies’, ‘gemiddelde CTR’ of ‘gemiddelde positie’. We zullen deze termen hieronder uitleggen:

  1. Klikken: Het aantal klikken geeft aan hoe vaak mensen op je website hebben geklikt in de zoekresultaten van Google. Dit aantal kan iets zeggen over de prestaties van de titels en metabeschrijvingen van je pagina’s: als slechts een paar mensen op jouw resultaat klikken, valt jouw resultaat misschien niet op in de zoekresultaten. Het kan nuttig zijn om te controleren welke andere resultaten rondom jou worden weergegeven om te zien hoe je jouw snippet kunt optimaliseren.

De positie van het zoekresultaat heeft ook invloed op het aantal klikken. Als jouw pagina zich in de top drie van de eerste pagina van Google bevindt, krijgt deze automatisch meer klikken dan een pagina die op de tweede pagina van de zoekresultaten staat.

  1. Impressies: De impressies geven aan hoe vaak jouw website of een specifieke pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten. Het aantal impressies na dit zoekwoord geeft aan hoe vaak onze website wordt weergegeven voor dat zoekwoord in de zoekresultaten van Google. Je weet nog niet welke pagina voor dat zoekwoord rangschikt.

Om te zien welke pagina’s mogelijk rangschikken voor het specifieke zoekwoord, kan je op de regel van het zoekwoord klikken. Hierdoor wordt het zoekwoord toegevoegd als filter:

Vervolgens kun je naar het tabblad ‘Pagina’s’ gaan om te zien welke pagina’s rangschikken voor dat zoekwoord. Zijn dit de pagina’s waarvoor je wilt rangschikken? Zo niet, dan moet je de pagina optimaliseren om beter te kunnen rangschikken. Denk aan het schrijven van betere content met het zoekwoord op die pagina, het toevoegen van interne links van relevante pagina’s of berichten naar de pagina, het sneller laden van de pagina, enz.

  1. Gemiddelde CTR: De CTR (Click-through Rate) vertelt je welk percentage van de mensen die jouw website hebben gezien in de zoekresultaten ook daadwerkelijk op jouw website hebben geklikt. Je begrijpt waarschijnlijk dat hogere rankings meestal ook leiden tot hogere klikfrequenties.

Er zijn echter ook dingen die je zelf kunt doen om de CTR te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld je metabeschrijving en paginatitel herschrijven om deze aantrekkelijker te maken. Wanneer de titel en beschrijving van jouw site opvallen tussen de andere resultaten, zullen meer mensen waarschijnlijk op jouw resultaat klikken en zal jouw CTR toenemen. Houd er rekening mee dat dit niet veel impact zal hebben als je nog niet op de eerste pagina staat. Mogelijk moet je eerst andere dingen proberen om je ranking te verbeteren.

  1. Gemiddelde positie: Als laatste hebben we de ‘gemiddelde positie’. Dit vertelt je de gemiddelde ranking van een specifiek zoekwoord of pagina in de door jou geselecteerde periode. Natuurlijk is deze positie niet altijd betrouwbaar, omdat steeds meer mensen verschillende zoekresultaten lijken te krijgen. Google lijkt steeds beter te begrijpen welke resultaten het beste passen bij welke gebruiker. Deze indicator laat echter nog steeds zien of de klikken, impressies en gemiddelde CTR verklaarbaar zijn.

Indexing in GSC

Het gedeelte ‘Indexering’ is technischer, maar toch waardevol. Deze sectie laat zien hoeveel pagina’s er in de index van Google staan sinds de laatste update, hoeveel pagina’s dat niet zijn en welke fouten en waarschuwingen problemen hebben veroorzaakt bij het correct indexeren van je pagina’s. Google heeft deze sectie opgesplitst in onderdelen die je reguliere pagina’s en videopagina’s verzamelen, terwijl XML-sitemaps en verwijderingen ook een plek hebben gekregen.

We raden je aan om regelmatig dit tabblad te controleren om te zien welke fouten en waarschuwingen er op je website verschijnen. Je ontvangt ook meldingen wanneer Google nieuwe fouten heeft gevonden. Bekijk deze fouten in meer detail wanneer je een melding ontvangt.

Je kunt ontdekken dat fouten worden veroorzaakt wanneer bijvoorbeeld een omleiding niet correct lijkt te werken of wanneer Google gebroken code of foutpagina’s in je thema vindt. Google heeft een lange lijst met mogelijke redenen waarom pagina’s niet worden geïndexeerd en wat je kunt doen om dit op te lossen.

Het controleren van de indexering van je website kan je helpen om de gezondheid van je website te waarborgen en eventuele problemen snel op te lossen.

URL Inspection in Google Search Console

Met de URL-inspectie tool kun je specifieke URL’s analyseren. Je haalt de pagina op uit de index van Google en vergelijkt deze met de huidige pagina op je site om te zien of er verschillen zijn. Je krijgt ook meer technische informatie over deze pagina, zoals wanneer en hoe Google deze heeft gecrawld en hoe deze er op dat moment uitzag. Soms merk je ook enkele fouten op. Dit kan te maken hebben met het onvermogen van Google om je pagina correct te crawlen. De tool geeft ook informatie over de gestructureerde gegevens die op deze URL zijn gevonden. De URL-inspectie tool geeft inzicht in elke URL op je site.

Page Experience

Page Experience is een waardevolle toevoeging. Dit rapport geeft een goed beeld van hoe snel je site laadt op mobiel en desktop en hoe Google de pagina-ervaring en kern webvitalen beoordeelt. Daarnaast laat het ook zien welke pagina’s problemen hebben die ervoor zorgen dat ze niet goed presteren. De gegevens zijn gebaseerd op het Chrome UX-rapport, dus het zijn nauwkeurige gegevens van echte gebruikers. Snelheid van de site, pagina-ervaring en gebruikerservaring zijn complexe onderwerpen met veel variabelen, dus het is goed om te leren hoe je over snelheid van de site kunt nadenken.

Als je “No recent usage” voor Core Web Vitals in het rapport ziet, dan heb je niet genoeg recente bezoekers op je website gehad. Je hoeft hier niets aan te doen, wacht gewoon tot er genoeg verkeer is om dit rapport te genereren.

Gebruiksgemak op mobiele apparaten

Het tabblad mobiele bruikbaarheid in het ervaringsgedeelte laat zien of je website of specifieke mobiele pagina’s gebruiksvriendelijk zijn. Aangezien het mobiele verkeer wereldwijd toeneemt, raden we aan om dit regelmatig te controleren. Als je mobiele site niet gebruiksvriendelijk is, zullen veel bezoekers deze snel verlaten.

Sitemaps in GSC

Een XML-sitemap is een routekaart naar alle belangrijke pagina’s en berichten op je website

Je kunt een optie voor XML-sitemaps vinden binnen het tabblad Indexering van Google Search Console. Hier kun je Google vertellen waar je XML-sitemap zich op je site bevindt. We raden iedereen aan om de URL van hun XML-sitemap in GSC in te voeren, zodat Google deze gemakkelijk kan vinden en lezen. Bovendien kun je snel zien of je sitemap fouten bevat of dat sommige pagina’s niet geïndexeerd zijn. Door dit regelmatig te controleren, weet je zeker dat Google je XML-sitemap correct kan vinden en lezen.

We raden aan om regelmatig het XML-sitemapgedeelte in onze plugin te controleren om te bepalen welke berichttypen of taxonomieën je in je sitemaps wilt opnemen!

Links in GSC

Binnen het gedeelte ‘Links naar je site’ kun je zien hoeveel links van andere sites naar jouw website verwijzen. Je kunt ook zien welke websites naar je linken, hoeveel links die websites bevatten en welke ankerteksten het meest worden gebruikt bij het linken naar jouw website. Dit kan waardevolle informatie zijn, omdat links nog steeds belangrijk zijn voor SEO.

Binnen het gedeelte ‘Interne links’ kun je controleren welke pagina’s van jouw website het meest worden gelinkt vanuit andere plekken op je site. Deze lijst kan waardevol zijn om regelmatig te analyseren, omdat je wilt dat je belangrijkste pagina’s en berichten de meeste interne links krijgen. Op deze manier zorg je ervoor dat Google ook begrijpt wat jouw belangrijkste pijlers zijn.

Manual Actions in GSC

Je wilt niets zien in het gedeelte ‘Handmatige acties’. Hier krijg je meer informatie als je website door Google is bestraft. Als je website wordt beïnvloed door een handmatige actie, ontvang je ook een melding via e-mail.

Er zijn verschillende scenario’s die kunnen leiden tot dit soort straffen, waaronder:

  • Je hebt onnatuurlijke/gekochte links: Zorg ervoor dat links van en naar jouw site waardevol zijn, niet alleen voor SEO. Het liefst komen je links van en linken ze naar relevante inhoud die waardevol is voor je lezers.
  • Je site is gehackt: Een bericht waarin staat dat je site waarschijnlijk is gehackt door een derde partij. Google kan je site als gecompromitteerd labelen of je rankings verlagen.
  • Je houdt iets verborgen voor Google: Als je ‘cloaking’ gebruikt (dat wil zeggen, opzettelijk verschillende inhoud tonen aan gebruikers om hen te misleiden) of ‘sluwe’ omleidingen gebruikt (bijvoorbeeld het verbergen van affiliate-URL’s), dan overtreed je de richtlijnen van Google (nu bekend als Google Search Essentials).
  • Eenvoudige spam: Automatisch gegenereerde inhoud, gescrapete inhoud en agressieve ‘cloaking’ kunnen ertoe leiden dat Google je site blokkeert.
  • Spammy gestructureerde gegevens: Als je rijke resultaten gebruikt voor te veel irrelevante elementen op een pagina of inhoud markeert die verborgen is voor de bezoeker, kan dat als spam worden beschouwd. Markeer alleen wat nodig is.

Beveiligingsproblemen in GSC

In het gedeelte ‘Beveiligingsproblemen’ ontvang je een melding als Google beveiligingsproblemen op je website detecteert.

Conclusie

Google Search Console is een ongelooflijk nuttige tool voor website-eigenaren en marketeers. Het stelt je in staat om de prestaties van je website te meten en te optimaliseren op basis van de gegevens die je ontvangt. Met de verschillende rapporten en functies kun je problemen identificeren en oplossen, je site-indexering verbeteren, je rijke resultaten optimaliseren en nog veel meer.

Of je nu een beginnende website-eigenaar bent of een doorgewinterde SEO-professional, Google Search Console is een onmisbaar instrument dat je SEO-inspanningen kan verbeteren en je website naar een hoger niveau kan tillen.

Gelijkaardige blogs
Bepaal je eigen koers
en versnel je groei

Bepaal zelf hoe je wil samenwerken.
Geen one-size-fits-all.