december 21

Met Facebook advertising de online zichtbaarheid verhogen?

Social Media

  • Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Met Facebook advertising de online zichtbaarheid verhogen?

Facebook advertising is vandaag de dag een van de meest interessante manieren van online marketing. Het platform biedt organisaties of bedrijven tal van mogelijkheden om de online zichtbaarheid te verhogen. Zo kan de adverteerder door middel van targeting zijn boodschap aan een specifieke doelgroep tonen.  Zowat iedereen is actief op Facebook, waardoor het platform voor iedere ondernemer interessant is om in te zetten. 

De online zichtbaarheid verhogen door middel van Facebook advertising? 

Door middel van Facebook advertenties kan je een groot en relevant publiek bereiken en op die manier verhoog je de online zichtbaarheid van jouw merk. In België gebruiken maandelijks 7,10 miljoen gebruikers het platform. Dit betekent dat Facebook een erg groot bereik kent én dat je bijna eender wie kan targeten. Door op de juiste manier te targeten kan je jouw doelgroep perfect bereiken. Hierbij kan je inspelen op demografische factoren zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar denk ook aan interesses, werk en zelfs digitale activiteiten.  Na het targeten bepaal je de looptijd van de campagne en het budget. Zo kan je met een relatief laag budget een groot aantal mensen binnen jouw doelgroep bereiken.

Facebook Marketing

Het doel van een Facebook campagne

Alvorens je een campagne start, is het belangrijk dat je een concreet doel voor ogen hebt. Wil je dat mensen jouw post zien of liken, of is het belangrijker dat ze doorklikken naar jouw website?  Op deze vragen moet je een duidelijk antwoord hebben voor de je begint met het opzetten van de Facebookcampagnge. In totaal zijn er negen verschillende advertentiedoelstellingen waar je uit kunt kiezen.  Per campagne kies je een aparte doelstelling.  Met Facebook kan je dus de online zichtbaarheid verhogen, als je dat wil dan kies je voor de doelstelling bereik of merkbekendheid. Daarnaast kan je ook adverteren om verkeer naar jouw website te sturen of om meer reacties op jouw post te krijgen (betrokkenheid). 

Doelstelling Facebook advertising

Doelgroep samenstellen

De targeting of het samenstellen van de doelgroep is cruciaal. Het is belangrijk dat je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk samenstelt om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Dit kan je doen op basis van locaties, leeftijden, demografische gegevens, interesses en gedrag. Maak je targeting niet te breed maar ook niet te specifiek. Zo kun je ook targeten op klantbestanden en lookalikes. Dit wil zeggen dat Facebook vergelijkbare doelgroepen kan maken die lijken op jouw aangemaakte doelgroepen. Om een idee te krijgen van welke interesses of pagina's jouw volgers op dit moment al leuk vinden dan kan je gebruik maken van Facebook Audience Insights.

Facebook doelgroep samenstellen

Budget en timing bepalen

Na het bepalen van je doelgroep ga je kijken naar wat je budget- en biedopties zijn. Met Facebook advertising is het mogelijk om per klik, per 1000 vertoningen, per conversie of per verwachte actie na 1000 vertoningen te betalen. Jouw keuze hangt af van jouw eerder gekozen campagnedoelstelling. Verder kijk je ook hoelang je de advertenties wil laten lopen én nog belangrijker tussen welke uren. 

Facebook advertising budget bepalen

Advertenties aanmaken 

Wanneer de campagne is aangemaakt, kan je de advertenties zelf instellen. Je kan er voor kiezen om een advertentie aan te maken of om een bestaand bericht te gebruiken. Als je voor dat laatste kiest, dan zal je een bericht dat reeds ingepland of verschenen is dus adverteren. Kies je ervoor een om een advertentie te maken dan zal die advertentie enkel zichtbaar in het nieuwsoverzicht én niet organisch gepost worden op de pagina. Op basis van de gekozen campagne doelstelling, in stap 1, zal je andere advertentie opties zien. Hier voeg je dus het advertentiemateriaal toe. 

Facebook advertentie maken


Analyseer de resultaten

Als laatste ga je de advertenties analyseren. Zo geeft Facebook cijfers over het bereik, klikken, weergaven, kosten en opbrengsten, page-likes en conversies. Wanneer jouw doel is om de online zichtbaarheid te verhogen door middel van Facebook marketing dan ga je voornamelijk kijken naar het aantal bereikte personen en weergaven. Uit deze statistieken kun je een rapport opstellen en data filteren die jij belangrijk vindt. Opgestelde rapporten kun je opslaan, waardoor je ze later kunt gebruiken om een vergelijking te maken tussen de diverse campagnes, advertentiegroepen en advertenties. 

Wil je graag weten hoe wij Facebook advertising hebben ingezet ter promotie van Matissimo?  Bekijk hier onze case

Blogartikel geschreven door Wouter Vanhaeren

Aanbevolen voor jou
De meest recente blogartikels

Onze online marketing tips altijd als eerste ontvangen?

Meld je aan en ontvang onze updates als eerste!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
>