• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Facebook strategisch inzetten?

Laatst bewerkt: 07/09/2023

Facebook strategisch inzetten?

Om Facebook strategisch in te zetten, is het eerst en vooral belangrijk om het kanaal correct te definiëren. We zien vaak nog dat  social media gezien worden als een doel op zich, maar dat is dus niet zo.  Social media kunnen wél helpen om online marketingdoelstellingen te realiseren. Zo is het aantal volgers niet relevant maar wel de kwaliteit ervan.  Het is dan ook belangrijk dat je Facebook strategisch gaat inzetten. 

Plaats relevante content voor je lezer

Daarnaast is het belangrijk dat wanneer je de juiste volgers hebt,  je ook berichten gaat posten die hierbij aansluiten. De berichten op Facebook mogen af en toe een grappige ondertoon hebben ook al ben jij een serieus bedrijf, zolang het maar wel verband houdt met hetgeen waar jouw lezer interesse heeft. Vraag je daarom eerst af wat je volger leest en wat jij plaatst. Is er overlap? Dan is dát hetgeen wat je moet plaatsen om interessant te blijven voor je bezoeker.

Inhoud van de berichten 

Facebook is een relatief informeel kanaal waar kennis delen een onderdeel van is, maar het ‘menselijk contact’ te boventoon voert. Formele taal en statische foto’s van alleen maar voorwerpen zijn niet erg aantrekkelijk. Om het meer menselijk te maken geef ik je de volgende tips:

  • Stel jouw medewerkers voor
  • Deel een leuke activiteit met het team
  • Deel een leuke reactie van een klant

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarmee je kan zorgen dat je je bezoeker boeit op Facebook, afhankelijk van de interesses van je bezoeker en de business waarin je opereert.

Houd rekening met de actualiteit

Heb je niet altijd de tijd om op het moment zelf een bericht te plaatsen? Dan is dat zeker geen probleem, zo biedt Facebook de mogelijkheid om berichten in te plannen voor in de toekomst.. Op deze manier kan je handig bijvoorbeeld berichten voor de hele week of zelfs maand inplannen, zodat je hiermee niet constant mee bezig hoeft te zijn. Houd hierbij wel rekening dat je ook inspeelt op actualiteiten, zoals speciale dagen in je branche, feestdagen en andere dagen die het benoemen waard zijn. 

Adverteren op Facebook 

Een bericht boosten of promoten is nuttig op korte termijn, maar beter kan je een Facebook campagne inrichten via  Facebook Ads.  Met Facebook Ads werk je namelijk met doelen; wat wil je ermee bereiken? Doelen die Facebook biedt in hun advertentiemodule zijn bijvoorbeeld mensen naar je website sturen of conversies op je website stimuleren. Denk altijd vanuit het doel dat je voor ogen hebt en niet vanuit het middel zoals “boosten”.  Pas als je weet wat je er mee wil bereiken, kan je het middel bepalen. Door te adverteren kan je nieuwe mensen bereiken en zo kan je Facebook strategisch inzetten.

Ook interessant?

Bepaal je eigen koers
en versnel je groei

Bepaal zelf hoe je wil samenwerken.
Geen one-size-fits-all.

Growpirate